Národná rada SR dňa 14. februára 2018 schválila novelu zákona č.63/2018 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov. Uvedenou novelou Zákonníka práce, ktorá nadobúda účinnosť od 1.5.2018, dochádza k viacerým zmenám v oblasti zamestnávania.
Najvýraznejšou zmenou od 01.05.2018 je zvýšenie príplatkov zamestnancom pri práci v noci, cez sviatky a cez víkendy. Tieto sa budú zvyšovať v dvoch fázach: od 1.5.2018 a od 1.5.2019. Zároveň bude existovať viacero výnimiek pre zamestnávateľov, u ktorých prevažuje nočná práca.
Zvýšenie týchto príplatkov za prácu znamená pre zamestnávateľov aj zvýšenie nákladov.
Od 01.05.2018 si niektorí zamestnanci polepšia na výplatnej páske schválením tejto novely Zákonníka práce, ktorou sa zvýšia príplatky za nočnú prácu, prácu cez sviatky a cez víkendy. Zvyšovanie príplatkov (okrem príplatku za sviatok) sa uskutoční v dvoch fázach. Prvá fáza sa uskutoční od 01.05.2018, druhá od 01.05.2019. Pri nočnej práci sa upravili príplatky rôzne, a to: v závislosti od toho, či ide o rizikovú prácu alebo nie.
Ako sa zvýšia príplatky za prácu v noci, cez víkendy a počas sviatkov od 1. 5. 2018 a od 1. 5. 2019
V stručnom prehľade o príplatkoch podľa jednotlivých druhov práce sa uvádza:
Príplatky za prácu sú určené v percentách a odvíjajú sa od minimálnej hodinovej mzdy / v našich tabuľkách počítané z minimálnej mzdy 480,- EUR v 1. stupni náročnosti práce/. Zároveň je uvedené, o koľko EUR sa zvýši hodinová mzda s príplatkom. Uvedená suma je však minimálna suma príplatku, ktorá je daná pre každého zamestnanca, a to bez ohľadu na náročnosť práce (okrem nočnej práce, pri ktorej rizikové povolania majú vyššie príplatky). Zamestnávatelia tak môžu zamestnancom poskytnúť aj väčšie príplatky. Tieto príplatky sa týkajú všetkých zamestnancov pracujúcich na základe pracovnej zmluvy, dohôd, ako aj zamestnancov vo verejnej sfére.
Príplatky za nočnú prácu od 1. 5. 2018 a od 1.5. 2019
Stav do 30.04.2018 | Stav od 01.05.2018 | Stav od 01.05.2019 | |
Nerizikové povolanie | 20 % (0,5518 EUR za hodinu) | 30 % (0,8277 EUR za hodinu) | 40 % (1,1036 EUR za hodinu) |
Rizikové povolanie | 20 % (0,5518 EUR za hodinu) | 35 % (0,9656 EUR za hodinu) | 50 % (1,3795 EUR za hodinu) |
Príplatok za prácu počas sviatkov od 1. 5. 2018
Stav do 30.04.2018 | Stav od 01.05.2018 |
50 % (1,3795 EUR za hodinu) | 100 % (2,7590 EUR za hodinu) |
Príplatok za prácu v sobotu od 1. 5. 2018 a od 1.5. 2019
Stav do 30.04.2018 | Stav od 01.05.2018 | Stav od 01.05.2019 |
0 % | 25 % (0,6897 EUR za hodinu) | 50 % (1,3795 EUR za hodinu) |
Príplatok za prácu v nedeľu od 1. 5. 2018 a od 1.5. 2019
Stav do 30.04.2018 | Stav od 01.05.2018 | Stav od 01.05.2019 |
0 % | 50 % (1,3795 EUR za hodinu) | 100 % (2,7590 EUR za hod.) |
Výška minimálnej mzdy od 1.1.2018
Vláda Slovenskej republiky schválila zvýšenie minimálnej mzdy od 1.1.2018 na 480,- EUR za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou v 1. stupni náročnosti práce.
Podľa zákona č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov suma minimálnej mzdy za každú hodinu odpracovanú zamestnancom predstavuje 1/174 zo sumy mesačnej minimálnej mzdy. Pre rok 2018 bude výška hodinovej minimálnej mzdy v 1. stupni náročnosti práce 2,7590 EUR. Minimálna mzda pre rok 2018 vo výške 480,- EUR prislúcha k prvému stupňu náročnosti práce a od nej sa odvíjajú sumy minimálnych miezd pre ostatné stupne náročnosti. Spôsob výpočtu je vynásobením minimálnej mzdy pre 1. stupeň náročnosti práce s koeficientom minimálnej mzdy, ktorý prislúcha ku konkrétnemu stupňu náročnosti práce.
Minimálna mzda v roku 2018 pre jednotlivé stupne náročnosti práce
40 hodinový týždenný pracovný čas | |||
Stupeň náročnosti | Koeficient minimálnej mzdy | Minimálny mzdový nárok | |
hodinový | mesačný | ||
1 | 1,0 | 2,7590 | 480,00 |
2 | 1,2 | 3,3108 | 576,00 |
3 | 1,4 | 3,8626 | 672,00 |
4 | 1,6 | 4,4144 | 768,00 |
5 | 1,8 | 4,9662 | 864,00 |
6 | 2,0 | 5,5180 | 960,00 |
Pri ustanovení týždenného pracovného času v zmysle § 85 ods. 5 Zákonníka práce na menej ako 40 hodín sa sadzby minimálnych mzdových nárokov úmerne zvýšia nasledovne:
Stupeň náročnosti | Koeficient minimálnej mzdy | Minimálny mzdový nárok | ||
38,75 hod. týždenný prac. čas | 37,50 hod. týždenný prac. čas | mesačný | ||
1 | 1,0 | 2,8480 | 2,9429 | 480,00 |
2 | 1,2 | 3,4176 | 3,5315 | 576,00 |
3 | 1,4 | 3,9872 | 4,1201 | 672,00 |
4 | 1,6 | 4,5568 | 4,7087 | 768,00 |
5 | 1,8 | 5,1264 | 5,2973 | 864,00 |
6 | 2,0 | 5,6960 | 5,8859 | 960,00 |
Príklady pracovných pozícií k jednotlivým stupňom náročnosti práce:
Stupeň náročnosti práce | Typ povolania |
1 | upratovačka, chyžná, skladník |
2 | pokladník, pomocná kuchárka |
3 | zdravotná sestra, hlavný kuchár, účtovník |
4 | hlavný účtovník, inštruktor autoškoly |
5 | lekár, manažér výroby |
6 | generálny riaditeľ, primár |
13. a 14. platy budú podľa novely Zákonníka práce od 1.5. 2018 oslobodené od odvodov a daní
Ďalšou zmenou, ktorú prináša novela Zákonníka práce od 01.05.2018 sú úľavy pri vyplácaní 13. a 14. platov (odmien) zamestnancom. Zamestnávatelia tak od tohto roku môžu zamestnancom vyplácať letné, resp. vianočné odmeny, ktoré budú oslobodené od daňovej a odvodovej povinnosti. Tak ako aj u príplatkov, aj tieto daňové a odvodové úľavy budú prebiehať vo viacerých fázach postupne.
Vyplácanie 13. a 14. platu závisí na zamestnávateľovi, či svojim zamestnancom tieto platy vyplatí alebo nie. Ak ich zamestnávateľ vyplatí, na uplatnenie si úľav musí spĺňať viacero podmienok. Prvou je, aby tieto platy boli minimálne vo výške priemerného mesačného zárobku zamestnanca. Ďalšou podmienkou je, že úľavy možno uplatniť maximálne do výšky 500,- EUR.
13. plat oslobodený od daňovej a odvodovej povinnosti môže zamestnávateľ vyplácať v kalendárnom mesiaci jún zamestnancom, ktorých zamestnáva k 30.4.2018 aspoň dva roky nepretržite a posudzuje sa ich príjem za posledných 12 mesiacov a 12 predposledných mesiacov. Prvý krát je možné vyplatiť 13. plat vo mzde za mesiac máj 2018. Okrem 13. platu môže zamestnávateľ vyplácať aj 14. plat v kalendárnom mesiaci november tým zamestnancom, ktorých zamestnáva nepretržite aspoň 4 roky. Podmienkou pre vyplatenie 14. platu je vyplatenie 13. platu.
Ak teda zamestnávateľ vyplatí zamestnancom odmeny (14. plat) v kalendárnom mesiaci november bez toho, aby zamestnancom vyplatil aj 13. plat v máji, tento plat bude podliehať daňovej a odvodovej povinnosti ako doteraz.
Povinnosť zverejnenia ponúkanej mzdy v pracovných inzerátoch od 1.5. 2018
Novela Zákonníka práce zavádza aj ďalšiu povinnosť pre zamestnávateľov, a to povinnosť zverejniť ponúkanú mzdu v pracovných inzerátoch. Ak následne dôjde k uzavretiu pracovnej zmluvy, zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi minimálne mzdu, ktorú uviedol v pracovnej ponuke.
Sociálne poistenie – Pracujúci dôchodcovia nebudú musieť platiť odvody z príjmu do 200 eur až od 1. júla 2018.
Uvedené vyplýva z novely zákona o sociálnom poistení, ktorú síce Národná rada SR ako celok schválila s účinnosťou od 1. januára 2018, ale toto ustanovenie o práci dôchodcov a ich odvodovej úľave s príjmom do 200 eur mesačne je platné s účinnosťou až od 1. júla 2018.
Pracujúci dôchodcovia na dohodu o vykonaní práce a dohodu o pracovnej činnosti nebudú musieť platiť odvody z príjmu do 200 eur až od 1. júla 2018. Výnimku si môže dôchodca pri súbehu dohôd uplatniť len pri jednej dohode.
Pracujúci dôchodcovia, ktorým bol priznaný predčasný starobný dôchodok budú môcť od 01.07.2018 pracovať na dohodu. Títo dôchodcovia budú aj zdravotne poistení.
Novela zákona o službách zamestnanosti účinná od 1. mája 2018
V Národnej rade Slovenskej republiky bol dňa 8.2.2018 schválený návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Týmto zákonom sa majú meniť niektoré postupy v oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín na území Slovenskej republiky, ako aj zvýšiť motiváciu uchádzačov o zamestnanie na dochádzku, resp. presťahovanie sa za prácou.
V oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín
-Rozšírenie povinností zamestnávateľa, ku ktorému sú na výkon práce vysielaní štátni príslušníci tretích krajín, o povinnosť zabezpečiť pre nich primerané ubytovanie a doloženia dokladov preukazujúcich ich vyslanie.
-Zjednodušenie podmienok zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín v niektorých vybraných profesiách, v ktorých sa preukáže nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a v okresoch, kde priemerná miera evidovanej nezamestnanosti za minulý rok bola pod 5 %.
-Zavedenie ďalšej podmienky pre vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu (žiadatelia o modrú kartu EU), potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a pre udelenie povolenia na zamestnanie a to je, že zamestnávateľ, ktorý má záujem prijať do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti.
V oblasti pracovnej mobility
Podpora pracovnej mobility uchádzačov o zamestnanie (UoZ) zatraktívnením podmienok pre vznik nároku na príspevok na dochádzku za prácou a príspevok na podporu mobility za prácou:
- zvýšenie maximálnej mesačnej výšky spomenutých príspevkov,
- možnosť poskytovať príspevok na dochádzku za prácou bez ohľadu na vymedzenie spôsobu dopravy do zamestnania,
- predĺženie obdobia poskytovania pre znevýhodnených UoZ,
- zrušenie obmedzenia poskytovania v rámci jednej obce,
- umožnenie kombinácie poskytovania oboch príspevkov tak, že sa umožní poskytovať príspevok na podporu mobility za prácou aj zamestnancovi, ktorý sa presťahuje do miesta výkonu svojho zamestnania v období počas poberania príspevku na dochádzku za prácou alebo bezprostredne po skončení jeho poberania.
Zavedenie príspevku na presťahovanie za prácou, ktorý bude určený na úhradu nákladov súvisiacich s presťahovaním občana do nového miesta trvalého pobytu.