Navrhovaná novela zákona o dani z príjmov upravuje viacero oblasti. V tomto newsletteri sme vybrali najvýznamnejšie zmeny, ktorými sú:
- zavedenie pojmu mikrodaňovník a s ňou súvisiace zmeny v zdaňovaní tejto skupiny daňovníkov
V zmysle návrhu novely zákona o dani z príjmov nový pojem mikrodaňovník definuje fyzickú alebo právnickú osobu, ktorej príjmy, resp. výnosy za zdaňovacie obdobie neprevyšujú sumu ustanovenú zákonom o DPH vo výške 49 790 EUR (suma pre povinnú registráciu pre daň z pridanej hodnoty). Výrazne úpravy v súvislosti so zavedením tohto nového pojmu v zákone o dani z príjmov sa týkajú aj odpisovania prenajímaného hmotného majetku, kedy si tieto odpisy môžu mikrodaňovníci zahrnúť do daňových výdavkov bez ohľadu na výšku časovo rozlíšenej sumy príjmov (výnosov) z prenájmu.
Ďalším zvýhodnením mikrodaňovníka je možnosť odpisovať hmotný majetok zaradený do odpisových skupín 0 až 4 počas doby odpisovania v nim stanovenej výške (najviac však do výšky vstupnej ceny, čo však neplatí pre osobné automobily so vstupnou cenou vyššou ako 48 000 EUR), t. j. výška daňových odpisov hmotného majetku je na dobrovoľnom rozhodnutí mikrodaňovníka. Na druhej strane sa však novelou zákona o dani z príjmov navrhuje, aby si mikrodaňovník uplatňujúci zvýhodnený režim odpisovania hmotného majetku nemohol uplatniť prerušenie odpisovania tohto majetku.
Taktiež v prípade vyradenia majetku mikrodaňovníkom pred uplynutím doby odpisovania bude mikrodaňovník povinný zvýšiť základ dane o kladný rozdiel medzi sumou už uplatnených odpisov do daňových výdavkov a sumou odpisov, ktoré by boli vyčíslené podľa štandardnej doby odpisovania t. j. podľa § 27 alebo § 28 ZDP.
Zavedenie možnosti tvorby daňových opravných položiek k pohľadávkam mikrodaňovníkov v súlade s účtovníctvom:
Mikrodaňovníci, ktorí účtujú v sústave podvojného účtovníctva, budú môcť do daňových výdavkov zahrnúť tvorbu opravnej položky k pohľadávke, pri ktorej je riziko, že ju dlžník úplne alebo čiastočne nezaplatí, v takej výške, v akej ju budú mať zaúčtovanú vo svojom účtovníctve.
- odpisovanie elektromobilov
Vzhľadom na rastúci trend obstarávania elektromobilov sa v návrhu novely zákona uvádza nová odpisová skupina 0 s dobou odpisovania 2 roky. Takto odpisovaný majetok môže byť výlučne osobný automobil, ktorý má v osvedčení o evidencii uvedené BEV („Battery Electric Vehicle“ alebo PHEV („Plug.in Hybrid Electric Vehicle“) ako druh paliva / zdroj energie.
- zmeny v odpočte daňovej straty
Ďalšou navrhovanou zmenou je predĺženie možnosti odpočtu daňovej straty zo štyroch na päť bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období. Má to však aj druhú stranu mince, ktorou je limitácia maximálnej výšky základu dane z ktorej si budú môcť daňovníci uplatniť odpočet daňovej straty – najviac do výšky 50 % základu dane. Táto limitácia sa však netýka mikrodaňovníkov, ktorí si budú môcť uplatniť daňovú stratu až do výšky vyčísleného základu dane.
- zmeny v mzdovej problematike pre zamestnancov a zamestnávateľov
Navrhovaná novela by mala tiež zjednodušiť uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane (NČZD) zamestnanca u zamestnávateľa a to tak, že by zamestnanec nemusel predkladať vyhlásenie každoročne, ale len pri nástupe do zamestnania a potom následne len v prípade zmeny podmienok, ktoré majú vplyv na uplatnenie NČZD u zamestnanca.
Povinnosť zamestnanca preukazovať zamestnávateľovi splnenie podmienok na priznanie daňového bonusu sa navrhovanou úpravou nevylučuje.
Vyhlásenie sa bude môcť zamestnanec podať v listinnej forme, ak sa so zamestnávateľom nedohodnú na elektronickej komunikácii.
- zmeny daňových výdavkov po zaplatení
Navrhované zmeny v oblasti nákladov, ktoré sú daňovým výdavkom až po zaplatení sú viaceré. Najvýznamnejšou je, že podmienka zaplatenia sa nemusí sledovať pri výdavkoch vtedy, ak sa tieto stávajú súčasťou obstarávacej ceny alebo súčasťou vlastných nákladov majetku. Návrhom sa zároveň plánuje zrušiť limit uznateľnosti daňových výdavkov po zaplatení maximálne do výšky 20 % hodnoty sprostredkovaného obchodu. Avšak novými výdavkami, ktoré bude možné uznať za daňové len po zaplatení budú výdavky na poradenské služby v oblasti podnikového riadenia, či výdavky na vedenie firiem a takisto aj paušálna náhrada nákladov spojených s uplatnením pohľadávky, zmluvné pokuty, poplatky z omeškania a úroky z omeškania u dlžníka a odstupné u oprávnenej osoby, ktoré sú v11. súčasnosti nedaňovým výdavkom.
Navrhuje sa taktiež, že daňovník nebude musieť sledovať podmienku zaplatenia pri výdavkoch (nákladoch) na získanie noriem a certifikátov, ani ich postupne zahrňovať do výdavkov podľa doby ich platnosti.
- povinnosti platenia preddavkov na daň .
Ďalšou navrhovanou zmenou je úprava hranice pre platenie preddavkov na daň z príjmov, ktorá by sa mala zmeniť z 2 500 EUR na 5 000 EUR tak pre fyzické ako aj pre právnické osoby. To znamená, že po novom preddavky na daň budú povinné platiť len tie fyzické osoby, ktorých daňová povinnosť bola vyššia ako 5 000 EUR a len tie právnické osoby, ktorých daň presiahne sumu 5 000 EUR.
- zavedenie paušálu na príspevok zamestnávateľa na dopravu
Zmena v § 5 ods. 7 písmeno m zákona stanovuje, že nepeňažné plnenie poskytnuté zamestnancovi zamestnávateľom za účelom zabezpečenia dopravy zamestnanca na miesto výkonu práce a späť podľa § 19 ods. 2 písm. s) prvého bodu je v úhrnnej sume najviac 60 eur mesačne. Zamestnancovi sa za ustanovených podmienok zdaňuje len suma nad 60 eur.
- posudzovanie nepremlčateľnosti pohľadávok
Podľa zákona o dani z príjmov je možné až na vymedzené výnimky (napr. istinu z nesplateného úveru u bánk a u daňovníka, ktorý vykonáva obchodnú činnosť spočívajúcu v poskytovaní spotrebiteľských úverov) tvoriť daňovo uznanú opravnú položku iba k pohľadávke, ktorá bola zahrnutá do zdaniteľných príjmov a zároveň bola táto pohľadávka nepremlčaná.
Od nepremlčanosti pohľadávky sa zároveň odvíja aj možnosť uplatnenia daňového výdavku pri odpise alebo postúpení pohľadávky. Vzhľadom na praktické problémy pri uplatnení daňového výdavku pri odpise pohľadávky resp. pri tvorbe opravnej položky k pohľadávke sa navrhuje posudzovať nepremlčanosť nie ku dňu tvorby opravnej položky, alebo ku dňu odpisu alebo postúpenia pohľadávky, ale k poslednému dňu zdaňovacieho obdobia, v ktorom dochádza k tvorbe opravnej položky, postúpeniu pohľadávky alebo odpisu pohľadávky.
Po novom by sa pohľadávka sa v tomto prípade považovala za nepremlčanú, ak v príslušnom zdaňovacom období bola pohľadávka aspoň 1 kalendárny deň nepremlčaná.
- zmena pri uplatňovaní superodpočtu výdavkov na vedu a výskum
Pre daňovníkov, ktorí vykonávajú výskum a vývoj sa zvyšuje daňové zvýhodnenie, ktoré spočíva v odpočte výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj od základu dane, tzv. super odpočet. Tento odpočet môže využiť daňovník, ktorý realizuje projekt výskumu a vývoja, v súvislosti s ktorým mu vznikajú výdavky (náklady), ktoré sú súčasťou výsledku hospodárenia a ktoré sú spôsobilé na opätovné odpočítanie od základu dane zníženého o odpočet daňovej straty vo výške 200 %.
- zavedenie nového ustanovenia týkajúceho sa hybridných nesúladov.
Návrh novely okrem úpravy vyššie uvedených oblasti zákona o dani z prímov uvádza aj úplne nové ustanovenie § 17i s názvom hybridné nesúlady, ktoré sa týka úprav základu dane v situáciách, ktoré vznikajú medzi daňovníkom a jeho závislými osobami, ak by takáto situácia mala za následok neoprávnenú daňovú výhodu.
- doplnenie príjmov na území SR daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou
Do zdroja príjmu plynúceho zo zdrojov na území Slovenskej republiky sa dopĺňa aj príjem plynúci z prerozdelenia kapitálového fondu z príspevkov. Za takýto príjem sa považuje aj príjem plynúci zo zníženia základného imania obchodnej spoločnosti, ak bolo predtým zvyšované z prostriedkov kapitálového fondu tvoreného z príspevkov spoločníkov.
Tento príjem sa bude u daňovníka s obmedzenou daňovou povinnosťou zdaňovať daňou vyberanou zrážkou, pričom vyplatený príjem je možné znížiť o hodnotu príspevku do kapitálového fondu z príspevkov splateného priamo daňovníkom.
Zvýšenie sumy stravného od 1. 7. 2019:
283/2002 Z. z. o cestovných náhradách ustanovuje:
§1 Sumy stravného pre časové pásma sú
- a) 5,10 eura pre časové pásmo 5 až 12 hodín,
- b) 7,60 eura pre časové pásmo nad 12 hodín až 18 hodín,
- c) 11,60 eura pre časové pásmo nad 18 hodín.
§ 2 Zrušuje sa opatrenie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 148/2018 Z. z. o sumách stravného.
§ 3 Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. júla 2019.