V Rakúsku, spoločnosti, ktorých tržby prevyšujú zákonom stanovenú výšku tržieb, majú od mája 2016 povinnosť používať registračnú pokladňu. Nasledujúci príspevok Vám prináša podrobnejší prehľad k tejto problematike.
O povinnosti používania registračných pokladníc sa v Rakúsku vedú a viedli dlhé diskusie. Niektorí malí podnikatelia dokonca podali na ústavný súd návrhy proti tomuto opatreniu s odôvodnením, že je to v rozpore s ústavným právom na nedotknutelosť vlastníctva a rovnako porušuje ústavné právo na slobodnú voľbu povolania, slobodu podnikania alebo vykonávanie inej hospodárskej činnosti. Ďalej uviedli, že by to pre nich znamenalo neprimeranú finančnú záťaž. Ústavný súd sa ale s týmto názorom nestotožnil.
„Registračná pokladnica znižuje možnosť manipulácie“
Podľa ústavného súdu sú registračné pokladnice vhodným nástrojom na zníženie manipulácie s tržbami a na zamedzenie daňových únikov. A to je vo verejnom záujme. Ani pre malých podnikateľov nepredstavuje táto povinnosť žiadne neprimerané obmedzenia ich ústavného práva na slobodnú voľbu povolania, slobodu podnikania či vykonávania inej hospodárskej činnosti.
Stanovené výšky tržieb v roku 2016 rozhodujú o povinnosti zavedenia registračnej pokladnice
Všetky firmy, ktoré od januára 2016 dosiahnu stanovenú sumu tržieb vo výške 15.000,- EUR a viac ako 7.500,- EUR tržieb v hotovosti, musia od mája 2016 používať registračnú pokladnicu. Tzn., že povinnosť používať registračnú pokladnicu vzniká v štvrtom mesiaci nasledujúcom po uplynutí zdaňovacieho obdobia, v ktorom boli stanovené čiastky tržieb prvýkrát prekročené. Ak bola napr. stanovená hodnota tržieb vygenerovaná v januári 2016, musí podnikateľ začať používať registračnú pokladnicu od júna 2016.
Rakuský minister financií Hans Jörg Schelling vyhlásil, že stanovená suma tržieb by mohla byť eventuálne navýšená na 30.000,- EUR.
Platcovia DPH so štvrťročným zdaňovacím obdobím s nižšími tržbami môžu (ešte) počkať
Ak podá platca DPH priznanie štvrťročne a dosiahne stanovenú čiastku tržieb v marci 2016, má povinnosť používať registračnú pokladnicu od júla 2016. Ak by mal také tržby až v júni, posúva sa táto povinnosť na október 2016. Ak dosiahne stanovenú čiastku tržieb až stanovené sumy tržieb až septembri 2016, musí začať používať registračnú pokladnicu až 1. januára 2017.
Zdaňovacie obdobie: štvrťročne alebo mesačne?
Ak prekročia tržby spoločnosti v predchádzajúcom kalendárnom roku čiastku 30.000,- EUR, musia podávať priznanie k DPH daňovému úradu štvrťročne. Všetky firmy, ktorých tržby prekročili 100.000,- EUR, však musia podávať priznanie k DPH mesačne.
Povinnosť vystavenia pokladničného bloku od 1. 1. 2016
Nezávisle na povinnosti používania registračných pokladníc má každý podnikateľ v Rakúsku (v príp. predajných automatov až od 1. 1. 2017) od 1. 1. 2016 povinnosť vystaviť pokladničný blok. Tzn., že pri každej platbe v hotovosti musí kupujúci dostať za svoj nákup tovaru doklad o nákupe. Aké informácie musí správne vystavený doklad obsahovať? Minimálne požiadavky sú: Označenie firmy, číslo dokladu, dátum vystavenia, množstvo a bežné obchodné označenie, ako aj čiastka platby v hotovosti. Podnikateľ je povinný vyhotoviť ku každému bloku prepis a tento doklad uchovávať po dobu sedem rokov.