I.
Dňa 26.06.2019 bol Národnou radou Slovenskej republiky v I. čítaní schválený návrh poslancov na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o DPH“). Predloženým návrhom sa navrhuje rozšíriť zníženú sadzbu DPH 10% na všetky potraviny okrem zákonom stanovených výnimiek (nápoje, cukrovinky, prídavné látky do potravín, arómy, výživové doplnky a cukrárenské výrobky). Zmena, za predpokladu jej schválenia, by mala nadobudnúť účinnosť dňa 01.01.2020.
II.
Toho istého dňa bol schválený, tiež v I. čítaní, návrh na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa príloha č. 7 Zákona o DPH, ktorá vymedzuje zoznam tovarov so zníženou sadzbou dane. Predmetným poslaneckým návrhom sa navrhuje zaviesť zníženú sadzbu dane na noviny, časopisy a periodiká, tiež ilustrované alebo obsahujúce reklamný materiál. Dôvodová správa k návrhu zákona obsahuje tiež negatívne vymedzenie, a teda, že znížená sadzba dane sa neuplatní na noviny, časopisy a periodiká, ktorých reklamný materiál jednotlivo alebo spolu tvorí viac ako 50% celkového obsahu. Taktiež sa znížená sadzba dane neuplatní na noviny, časopisy a periodiká, v ktorých erotický obsah predstavuje jednotlivo alebo spolu viac ako 10% celkového obsahu. Zmena, za predpokladu jej schválenia, by mala nadobudnúť účinnosť dňa 01.01.2020.
III.
V medzirezortnom pripomienkovom konaní je vládny návrh novely Zákona o DPH, ktorým sa má zaviesť viacero zmien. Jednou z nich je zavedenie nového daňového režimu „CALL-OFF STOCK“ v súvislosti s dodaním tovaru.
- Režim „CALL-OFF STOCK“
Režim „CALL-OFF STOCK“ má upravovať premiestnenie tovaru zdaniteľnou osobou z tuzemska do iného členského štátuna účely jeho následného dodania vopred známemu odberateľovi . O režim „CALL-OFF STOCK“ pôjde na základe kumulatívneho splnenia podmienok, ak:
tovar je odoslaný alebo prepravený platiteľom DPH alebo treťou osobou na jeho účet z tuzemska do iného členského štátu s tým, že tento tovar tam bude dodaný, a to neskôr a až po ukončení prepravy, zdaniteľnej osobe, ktorá je oprávnená nadobudnúť vlastnícke právo k tomuto tovaru podľa dohody medzi zdaniteľnými osobami;
- platiteľ DPH, ktorý odosiela alebo prepravuje tovar podľa predchádzajúceho bodu, nemá sídlo ani prevádzkareň v členskom štáte, do ktorého je tovar odoslaný alebo prepravený;
- zdaniteľná osoba, ktorej má byť tovar dodaný, je identifikovaná pre DPH v členskom štáte, do ktorého je tovar odoslaný alebo prepravený, a platiteľ DPH pozná v čase začatia odoslania alebo prepravy tovaru jej obchodné meno a identifikačné číslo pre DPH pridelené týmto členským štátom;
- platiteľ DPH uviedol premiestnenie tovaru vo svojich záznamoch;
- platiteľ DPH uviedol v súhrnnom výkaze identifikačné číslo pre DPH zdaniteľnej osoby, ktorá nadobudne tovar, pridelené členským štátom, do ktorého je tovar odoslaný alebo prepravený.
- Za splnenia horeuvedených podmienok sa premiestnenie tovaru do iného členského štátu nebude považovať za premiestnenie podľa § 8 ods. 4 zákona o DPH.
Odlíšenie „CALL-OFF STOCK“ režimu od dodania tovaru
Novela Zákona o DPH rieši podmienky na odlíšenie toho, aby sa premiestňovaný tovar do iného členského štátu platiteľom DPH (režim „CALL-OFF STOCK“) nepovažoval za dodanie tovaru, to znamená, aby nedošlo k zámene daňových režimov. Jednou z podmienok je požiadavka, aby premiestnený tovar bol odovzdaný kupujúcemu (resp. povinnosť na kupujúceho previesť právo nakladať s tovarom ako vlastník) do 12 mesiacov po skončení prepravy.
V prípade, ak by do 12 mesiacov po skončení prepravy nebol tento tovar dodaný zdaniteľnej osobe, toto premiestnenie tovaru do iného členského štátu by sa považovalo za zdaniteľný obchod v deň nasledujúci po uplynutí týchto 12 mesiacov.
O zdaniteľný obchod v tomto prípade nepôjde len vtedy, ak by v uvedenej 12-mesačnej lehote bol tovar vrátený späť do tuzemska a dodávateľ by túto skutočnosť uviedol vo svojich záznamoch.
Po splnení podmienok režimu „CALL-OFF STOCK“ a prevod práva nakladať s tovarom ako vlastník sa uskutoční v lehote 12 mesiacov po skončení prepravy, tak dodanie tovaru nastane v momente prevodu práva nakladať s tovarom ako vlastník na nadobúdateľa tohto tovaru.
Podstatou režimu „CALL-OFF STOCK“ je, že tovar premiestnený z tuzemska do iného členského štátu je považovaný za dodávateľom dodaný s oslobodením od DPH až v momente, v ktorom k nemu odberateľ nadobudne právo nakladať ako vlastník.
Záznamová povinnosť v režime „CALL-OFF STOCK“
V súvislosti s režimom „CALL-OFF STOCK“ sa zavádza pre platiteľa DPH povinnosť viesť o premiestnení tovaru, vrátení tovaru alebo nahradení zdaniteľnej osoby v režime „CALLL-OFF STOCK“ zoznam, ktorý má obsahovať tieto informácie:
- členský štát, z ktorého bol tovar odoslaný alebo prepravený, a dátum odoslania alebo prepravy tovaru,
- identifikačné číslo pre DPH zdaniteľnej osoby, ktorej sa má tovar dodať, pridelené členským štátom, do ktorého sa tovar odosiela alebo prepravuje,
- členský štát, do ktorého sa tovar odosiela alebo prepravuje, identifikačné číslo pre DPH majiteľa skladu, adresa skladu, v ktorom je tovar uložený po jeho príchode, a dátum príchodu tovaru do skladu,
- hodnota, opis a množstvo tovaru, ktorý prišiel do skladu,
- identifikačné číslo pre DPH zdaniteľnej osoby, ktorá nahrádza osobu uvedenú v druhej odrážke (zmena z pôvodného na nového odberateľa),
- základ dane, opis a množstvo dodaného tovaru a dátum, ku ktorému sa dodanie tovaru uskutočnilo, a identifikačné číslo pre DPH odberateľa,
- základ dane, opis a množstvo tovaru a dátum výskytu akejkoľvek podmienky a príslušný dôvod, pre ktoré premiestnenie tovaru už nespĺňa podmienky „CALL-OFF STOCK“,
- hodnota, opis a množstvo vráteného tovaru a dátum vrátenia tovaru naspäť do členského štátu, z ktorého bol odoslaný alebo prepravený.
Platiteľ DPH (odberateľ v režime „CALL-OFF STOCK“), osoba registrovaná pre DPH podľa § 7 alebo § 7a zákona o DPH má viesť o tovare, ktorý bol pre ňu odoslaný alebo prepravený do tuzemska z iného členského štátu v tomto režime, zoznam, ktorý obsahuje:
- identifikačné číslo DPH zdaniteľnej osoby, ktorá tovar premiestňuje v rámci úpravy režimu „CALL-OFF STOCK“,
- opis a množstvo tovaru, ktorý sa jej má dodať,
- dátum kedy tovar, ktorý sa jej má dodať, prišiel do skladu,
- základ dane, opis a množstvo tovaru, ktorý sa jej dodal a dátum, ku ktorému sa uskutočnilo nadobudnutie tovaru v rámci Európskej únie,
- opis a množstvo tovaru a dátum, ku ktorému sa tovar vyskladnil zo skladu na základe objednávky zdaniteľnej osoby uvedenej v prvom bode,
- opis a množstvo zničeného alebo chýbajúceho tovaru a dátum zničenia, straty alebo krádeže tovaru, ktorý predtým prišiel do skladu, alebo dátum, ku ktorému sa zistilo, že tovar bol zničený alebo chýba.
Súhrnný výkaz v režime „CALL-OFF STOCK“
V súvislosti s uplatňovaním režimu „CALL-OFF STOCK“ by mal byť platiteľ DPH povinný podávať súhrnný výkaz aj za kalendárny mesiac (alebo štvrťrok), v ktorom:
- odoslal alebo prepravil tovar v režime „CALL-OFF STOCK“;
- zdaniteľná osoba, pre ktorú bol odoslaný alebo prepravený tovar v režime „CALL-OFF STOCK“, bola nahradená inou zdaniteľnou osobou (zmena odberateľa).
Keďže pri uplatnení režimu „CALL-OFF STOCK“ nemusí nastať dodanie tovaru v tom istom období, v ktorom bol tento tovar odoslaný alebo prepravený, môže byť v praxi platiteľ DPH povinný kvôli takémuto tovaru podávať súhrnný výkaz dvakrát – prvýkrát pri odoslaní tovaru, druhýkrát pri dodaní tovaru.
- Priradenie prepravy pri reťazových dodaniach v EÚ:
Novela Zákona o DPH má spresniť to, komu sa v reťazových dodaniach toho istého tovaru prepraveného priamo od dodávateľa k odberateľovi v rámci Európskej únie priradí odoslanie alebo preprava tovaru, čo má vplyv na uplatnenie režimu DPH. V prípade, ak bude ten istý tovar predmetom viacerých po sebe nasledujúcich dodaní a tento tovar bude odoslaný alebo prepravený z jedného členského štátu do druhého členského štátu priamo od prvého dodávateľa konečnému zákazníkovi v reťazci dodaní, odoslanie alebo preprava sa priradí len k dodaniu uskutočnenému pre prostrednú osobu. Ak prostredná osoba oznámila svojmu dodávateľovi identifikačné číslo pre DPH, ktoré jej pridelil členský štát, z ktorého sa tovar odoslal alebo prepravil, odoslanie alebo preprava sa priradí len k dodaniu tovaru, ktoré uskutočnila prostredná osoba. Prostrednou osobou sa rozumie iný dodávateľ v reťazci dodaní ako prvý dodávateľ v reťazci dodaní.
- Zníženie DPH pri bezodplatnom odovzdaní majetku v sume do 1 700 Eur
Novela Zákona o DPH obsahuje návrh, aby pri dodaní tovaru na osobnú spotrebu, bezodplatne alebo na iný účel ako na podnikanie sa zohľadňoval aj vek neodpisovaného majetku. Od roku 2020 by základom dane tovaru s obstarávacou cenou neprevyšujúcou 1 700 eur a s dobou použiteľnosti dlhšou ako rok mala byť „hypotetická“ zostatková cena, ktorá by sa vypočítala ako pri majetku, ktorý by bol daňovo odpisovaný rovnomerne po dobu štyroch rokov. To znamená, že ak platiteľ DPH v roku 2020 bezodplatne odovzdal päťročný počítač v pôvodnej hodnote 1 500 eur, DPH by z tohto darovania nemal platiť.
- Zmena podmienok pre oslobodenie od DPH pri dodaní tovaru do Európskej únie
Novelou Zákona o DPH sa navrhuje odkazom na článok 45a vykonávacieho nariadenia Rady (EÚ) 2018/1912 vymenovať to, akými konkrétnymi dokladmi preukazuje dodávateľ odoslanie alebo prepravu tovaru do iného členského štátu. Podľa navrhovanej novely musí mať dodávateľ pre uplatnenie oslobodenia od DPH aspoň dva doklady ako neprotichodné dôkazy, ktoré potvrdzujú odoslanie alebo prepravu tovaru do iného členského štátu.
Podmienkou pre oslobodenie dodania tovaru do iného štátu EÚ bude aj podanie súhrnného výkazu dodávateľa za príslušné obdobie so správnymi, pravdivými a úplnými údajmi. Oslobodenie od DPH pri dodaní tovaru do iného členského štátu daňový úrad od roku 2020 neuzná, ak dodávateľ nepodá súhrnný výkaz za príslušné obdobie alebo údaje v podanom súhrnnom výkaze sú nesprávne, nepravdivé alebo neúplné. To neplatí vtedy, ak dodávateľ dostatočne odôvodní nesprávnosť alebo neúplnosť údajov, ktorá vznikla neúmyselne.
- Oprava odpočítanej dane zo služieb vykonaných na investičnom majetku
Novelou sa navrhuje, aby bol platiteľ DPH povinný opraviť odpočítanie DPH zo služieb vykonaných na investičnom majetku, pri nadobudnutí ktorého neuplatnil odpočítanie DPH za predpokladu, že tieto služby viedli k trvalému zvýšeniu hodnoty investičného majetku. Platiteľ DPH však bude musieť opraviť odpočítanie DPH z týchto služieb len vtedy, ak investičný majetok dodá na svoju osobnú spotrebu, na osobnú spotrebu svojich zamestnancov alebo dodá investičný majetok bezodplatne. Oprava odpočítania DPH zo služieb sa má vykonať:
- najviac za obdobie 60 kalendárnych mesiacov (po zohľadnení obdobia, počas ktorého investičný majetok po tom, ako boli služby vykonané, používal na podnikanie) od uplatnenia odpočítania DPH u investičného majetku, ktorým sú hnuteľné veci s hodnotou 3 319,39 eura a viac, a ktorých doba použiteľnosti je dlhšia ako jeden rok;
- najviac za obdobie 240 kalendárnych mesiacov (po zohľadnení obdobia, počas ktorého investičný majetok po tom, ako boli služby vykonané, používal na podnikanie) od uplatnenia odpočítania DPH u investičného majetku, ktorým sú stavby, stavebné pozemky, byty a nebytové priestory.
- Úprava odpočítanej DPH pri hnuteľnom investičnom majetku predanom do 5 rokov od jeho obstarania
Novelou Zákona o DPH sa má zaviesť, že ak v priebehu päťročného obdobia na úpravu odpočítanej DPH, platiteľ DPH, dodá hnuteľný investičný majetok:
- s uplatnením DPH alebo s oslobodením od dane s možnosťou odpočítania dane, posudzuje sa tento majetok až do uplynutia päťročného obdobia na úpravu odpočítanej dane akoby bol používaný len na podnikanie;
s oslobodením od dane bez možnosti odpočítania dane, posudzuje sa tento majetok až do uplynutia päťročného obdobia na úpravu odpočítanej dane akoby bol používaný len na iný účel ako na podnikanie.