Rada EÚ sa koncom mája 2024 dohodla na iniciatíve FASTER – návrhu Smernice o rýchlejšej a bezpečnejšej úľave pri nadmerných zrážkových daniach, ktorej cieľom je zvýšiť bezpečnosť a efektívnosť postupov zrážkovej dane v Európskej únii pre cezhraničných investorov, vnútroštátne daňové orgány a finančných sprostredkovateľov ako sú banky alebo investičné platformy. Ide o získanie úľavy pri dvojitom zdanení a boju proti zneužívaniu daňového systému.
V súčasnosti členské štáty EÚ vyberajú dane z dividend (z majetkových cenných papierov a akcií) alebo z úrokov z dlhopisov vyplácaných investorom, ktorí žijú v zahraničí a súčasne krajiny ich rezidencie zdaňujú tieto príjmy daňou z príjmov. Postupy pri uplatňovaní úľavy na zrážkovej dani v jednotlivých členských štátoch EÚ sa líšia čo vedie k administratívne náročným úľavám alebo vrátkam dane.
▢ Spoločné potvrdenie o daňovej rezidencii
Smernicou o rýchlejšej a bezpečnejšej úľave pri nadmerných zrážkových daniach sa zavedie spoločné digitálne potvrdenie o daňovej rezidencii v EÚ, ktoré budú môcť investori platiaci daň používať a využívať tak zrýchlené postupy na získanie úľavy od zrážkových daní.
Členské štáty zabezpečia automatizovaný postup vydávania digitálnych potvrdení o daňovej rezidencii fyzickým osobám alebo subjektom, ktoré sa v ich jurisdikcii považujú za rezidenta na daňové účely. Lehota na vydanie takéhoto potvrdenia sa stanovuje na 14 kalendárnych dní od predloženia žiadosti.
Digitálne (jednotné) potvrdenie o daňovej rezidencii:
a) sa vzťahuje na obdobie, ktoré nepresahuje kalendárny rok alebo finančný rok, na ktorý bolo vydané
b) je platné na účely potvrdenia rezidencie takéhoto obdobia, na ktoré sa vzťahuje, pokiaľ daňový úrad vydávajúci potvrdenie nemá dôkaz o daňovej rezidencii žiadateľa v inom členskom štáte
- Zrýchlené postupy vybavovania
Smernica umožňuje členským štátom EÚ, aby mali dva zrýchlené postupy, ktoré dopĺňajú existujúci štandardný postup vrátenia úľavy na zrážkových daniach. Vďaka tomu sa urýchlia a viac zharmonizujú procesy úľavy na dani a jej vrátenia na úrovni celej EÚ.
Členské štáty budú musieť používať jeden alebo oba z týchto systémov:
- postup úľavy na dani pri zdroji, ak sa príslušná sadzba dane uplatňuje v čase výplaty dividend alebo úrokov
- systém rýchleho vrátenia dane, v ktorom sa vrátenie preplatku zrážkovej dane zaručuje v stanovenej lehote
Členské štáty musia uplatňovať tieto zrýchlené postupy, ak poskytnú úľavu pri nadmernej zrážkovej dani z dividend vyplatených z verejne obchodovaných akcií.
Členské štáty budú mať možnosť zachovať si svoje súčasné postupy a neuplatňovať postup úľavy pri zrážkovej dani, ak:
- poskytujú komplexný systém úľavy na dani pri zdroji uplatniteľný na nadmernú zrážkovú daň z dividend vyplatených z verejne obchodovaných akcií, ktoré emitoval rezident v ich jurisdikcii, a ich podiel trhovej kapitalizácie je pod prahovou hodnotou 1,5 % (podľa ESMA). Ak sa však tento podiel prekročí počas štyroch po sebe nasledujúcich rokov, všetky pravidlá stanovené v smernici sa stanú neodvolateľne uplatniteľnými. V takýchto prípadoch budú mať členské štáty päť rokov na transpozíciu pravidiel smernice do vnútroštátneho práva. Tieto prvky zohľadňujú veľkosť finančných trhov členských štátov a zároveň uznávajú, že niektoré členské štáty si zachovávajú vnútroštátne systémy, ktoré sú primerané ich súčasným trhovým podmienkam.
- poskytujú úľavu na nadmernej zrážkovej dani z vyplatených úrokov z verejne obchodovaných dlhopisov
Tieto ustanovenia zabezpečujú, aby legitímni investori, ako sú napríklad určité podniky kolektívneho investovania alebo ich investori, mali prístup k zrýchleným postupom. Podľa nových pravidiel budú musieť certifikovaní finanční sprostredkovatelia žiadajúci o úľavu na dani v mene registrovaného vlastníka vykonať hĺbkové preverovanie oprávnenosti registrovaného vlastníka využívať daňovú úľavu.
Vylúčené zo žiadosti o úľavu na dani úplne alebo čiastočne sú platby, ktoré nastali v nasledovných prípadoch:
platba dividendy z verejne obchodovanej akcie, ktorú registrovaný vlastník nadobudol transakciou vykonanou v období 5 dní pred dátumom ex-dividendy |
platba dividendy z podkladového cenného papiera, pre ktorú sa žiada úľava je spojená s finančným dojednaním, ktoré nebolo vyrovnané / ktorému neskončila platnosť / nebolo ukončené pred dátumom ex-dividendy |
aspoň jeden z finančných sprostredkovateľov v platobnom reťazci cenných papierov nie je certifikovaným finančných sprostredkovateľom |
požaduje sa oslobodenie od zrážkovej dane |
uplatňuje sa znížená sadzba dane, ktorá nevyplýva zo zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia |
výplata dividend presahuje sumu najmenej 1 000 000 EUR na registrovaného vlastníka a na dátum výplaty |
- Štandardizované podávanie správ finančných sprostredkovateľov
Finančným sprostredkovateľom (banky alebo investičné platformy) sa stanovuje štandardizovaná oznamovacia povinnosť. Uľahčí to vnútroštátnym daňovým orgánom odhaľovanie potenciálnych daňových podvodov alebo zneužívania.
Zriaďuje sa národný register certifikovaných finančných sprostredkovateľov, v ktorom sa budú musieť registrovať veľkí a prípadne menší finanční sprostredkovatelia, aby získali certifikáciu. Registračný postup bude prepojený na Európsky portál certifikovaných finančných sprostredkovateľov. Tento portál bude slúžiť ako centrálne špecializované webové sídlo, na ktorom budú prístupné národné registre kde sa finanční sprostredkovatelia môžu registrovať v inom členskom štáte.
Zásah do registrácie alebo výmazu certifikovaných finančných sprostredkovateľov v osobitných prípadoch a prijímanie opatrení, ktoré sa ich týkajú sa ponechajú v kompetencii národného registra certifikovaných finančných sprostredkovateľov.
▢ Oznamovacia povinnosť
Po registrácii budú finanční sprostredkovatelia musieť oznamovať potrebné informácie príslušným daňovým orgánom, aby bolo možné sledovať transakcie. Do oznamovacej povinnosti budú patriť rozsiahle informácie s cieľom odhaliť možné prípady zneužitia daňového systému alebo daňového podvodu.
Prehľad požadovaných informácii v XML formáte:
Bod informácie | Názov informácie |
A | Informácie o osobe, ktorá poskytuje informácie |
B | Informácie o príjemcovi výplaty dividend alebo úrokov |
C | Informácie o platcovi výplaty dividend alebo úrokov |
D | Informácie o výplate dividend alebo úrokov |
E | Informácie týkajúce sa uplatňovania opatrení proti zneužívaniu, ktoré má splniť certifikovaný finančný sprostredkovateľ žiadajúci o úľavu na dani |
F | Informácie o transakciách, ktoré môže požadovať členský štát zdroja |
G | Informácie týkajúce sa depozitných certifikátov, ktoré môže požadovať členský štát zdroja |
Oznamovacia povinnosť finančných sprostredkovateľov sa líši podľa adresáta oznámenia na:
priame oznamovanie | certifikovaný finančný sprostredkovateľ má podávať oznámenie priamo príslušnému orgánu členského štátu zdroja |
nepriame oznamovanie | informácie má poskytnúť každý certifikovaný finančný sprostredkovateľ v celom reťazci platieb cenných papierov |
- Sankcie
Sankčný postup je plne v kompetencií členských štátov, ktoré si stanovia vlastné kritéria a limity na posudzovanie nesplnenia si oznamovacej povinnosti.
V súčasnosti nie sú zverejnené postupy alebo návrhy sankčného postihu pre žiadny členský štát
- Účinnosť transpozície
Členské štáty EÚ budú musieť transponovať smernicu do vnútroštátnych právnych predpisov z pôvodného termínu 31. decembra 2026 do 31. decembra 2028, ale vnútroštátne pravidlá sa budú musieť začať uplatňovať od 1. januára 2030.
Uvedená smernica sa týka predovšetkým platieb z dividend, ktorých cenné papiere alebo úroky z dividend vyplývajú z obchodu na burze, pričom sa nebude zaoberať neobchodovateľnými cennými papiermi a dividendami vyplývajúcich z podielu na imaní v obchodnej spoločnosti.