V súčasnej dobe Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá navrhovanú novelu zákona o dani z príjmov, ktorá posilňuje už existujúce opatrenia na ochranu proti daňovým podvodom. Predkladaná novela zákona sa rozširuje o pravidlá na ochranu proti agresívnemu daňovému plánovaniu a pravidlá proti narúšaniu základu dane a presunu ziskov mimo územia SR. Okrem toho, navrhované zmeny obsahujú tiež zvýhodnené podmienky na podporu sektoru domáceho kúpeľníctva a turizmu.
Všetky navrhované zmeny vychádzajú najmä z Programového vyhlásenia vlády SR a Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2017 a tiež zo Smernice ATAD („Anti-Tax Avoidance Directive“), ktorú je SR povinná implementovať najneskôr do 31. Decembra 2018 (až na prípustné výnimky), ktoré budú platné od 1 januára 2019. Uvedené lehoty sa predĺžia o jeden rok pre pravidlá zdaňovania pri presune.
V prípade schválenia predloženej novely zákona o dani z príjmov, zapracované zmeny sa dotknú aj zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a tiež zákona o správe daní.
Najvýznamnejšie pripravované zmeny v zákone o dani z príjmov:
- Nový inštitút oddlženia formou konkurzu a splátkového kalendára
Novelizáciou zákona o konkurze a reštrukturalizácii sa s účinnosťou od 1. marca 2017 u fyzických osôb umožňuje vstúpiť do procesu oddlženia. Tento proces zahŕňa aj záväzky, ktoré nevyplývajú z podnikateľskej činnosti. Dlžník – fyzická osoba si môže vybrať pre oddlženie jednu z možností – splátkový kalendár alebo konkurz. Navrhuje sa, aby odpis záväzkov, ktoré dlžník nebude mať povinnosť uhradiť, bude pre neho príjmom oslobodeným od dane a za daňový výdavok sa bude považovať aj tvorba opravnej položky k pohľadávkam voči dlžníkovi, ktorému bol rozhodnutím súdu určený splátkový kalendár.
- Daňový bonus na zaplatené úroky pri úveroch na bývanie
Navrhuje sa vložiť do zákona nový paragraf, na základe ktorého daňovníkovi vzniká nárok na daňový bonus na zaplatené úroky v príslušnom zdaňovacom období vypočítané z výšky poskytnutého úveru na bývanie, na základe jednej zmluvy o úvere na bývanie, najviac zo sumy 50 000 eur na jednu tuzemskú nehnuteľnosť určenú na bývanie, ktorou je byt alebo rodinný dom. Podmienky vzniku nároku na daňový bonus a tiež výška daňového bonusu zo zaplatených úrokov bude vymedzená v zákone.
- Podpora sektoru kúpeľníctva
Novelou zákona podporuje aj sektor domácej kúpeľnej starostlivosti a turizmu.
Navrhuje sa zavedenie novej nezdaniteľnej časti základu dane daňovníka na preukázateľne zaplatené úhrady súvisiace s kúpeľňou starostlivosťou (strava, ubytovanie a kúpeľné procedúry, ktoré zdravotná poisťovňa neprepláca). Odpočítateľná položka je určená len v ročnej výške 50 eur, pričom daňovník si môže uplatniť 50 eur z preukázateľne zaplatených úhrad aj za manželku a 50 eur aj za svoje vyživované dieťa. Obmedzením je, že uvedenú nezdaniteľnú časť základu dane si môže uplatniť len jeden z týchto daňovníkov.
- Osobitný daňový režim pre komerčné využívanie nehmotných aktív
Oslobodením vymedzených príjmov sa navrhuje zaviesť osobitný daňový režim pre komerčné využívanie nehmotných aktív. Jedná sa o oslobodenie licenčných poplatkov plynúcich z poskytnutia udelených (v SR a v EÚ registrovaných) patentov, úžitkových vzorov a dizajnov, ale aj z poskytnutia počítačových programov (softvér). Podmienkou uplatnenia týchto dvoch foriem oslobodenia je, že uvedené predmety duševného vlastníctva sú výsledkami vlastnej činnosti daňovníka vykonávanej na území SR. Oslobodenie od dane vo výške 50% z odplát je možné uplatniť len na licenčné poplatky plynúce z patentov, úžitkových vzorov, dizajnov a softvéru, ktoré sú aktivované ako nehmotný majetok daňovníka. Výška príjmov, na ktoré je možné uplatniť oslobodenie, je však limitovaná v závislosti od toho, či pri vývoji aktivovaného nehmotného aktíva bolo potrebné obstaranie od závislej osoby.
- Zavedenie druhej formy osobitného daňového režimu pre komerčné využívanie tzv. vnorených nehmotných aktív (embedded royalties) pri výrobe výrobkov
Zavádza sa oslobodenie časti príjmov (výnosov) z predaja výrobkov, pri ktorých výrobe sa využíva registrovaný patent, úžitkový vzor alebo dizajn. Oslobodenie sa uplatní vo výške 50% z tej časti príjmov (výnosov) z predaja výrobkov, ktorá pripadá na predajnú cenu výrobku po znížení o skutočné priame náklady a nepriame náklady zahrňujúce výrobnú réžiu, správnu réžiu a odbytovú réžiu a po znížení o cenovú prirážku, ktorú by dodávateľ uplatnil vo vzťahu k nezávislým osobám z hľadiska vykonávaných funkcií a trhových podmienok. Podmienkou uplatnenia tejto formy oslobodenia je, že uvedené predmety duševného vlastníctva sú výsledkami vlastnej činnosti daňovníka vykonávanej na území SR.
- Spresnenie zdanenia podielov na zisku a iných podielov
Navrhovanými úpravami sa spresňuje zdanenie podielov na zisku, podielov na likvidačnom zostatku a vyrovnacích podielov spoločníkov verejných obchodných spoločností a komplementárov komanditných spoločností v prípadoch, ak im plynú tieto príjmy z dôvodu, že uvedené spoločnosti majú majetkovú účasť na s.r.o., a.s. alebo družstve. Predmetnú úpravu je potrebné zaviesť najmä z dôvodu, že súčasná daňová legislatíva nerovnako zaobchádza s vyplácanými podielmi na zisku spoločníkom obchodnej spoločnosti a spoločníkom verejnej obchodnej spoločnosti.
- Nepeňažné vklady iba v reálnych hodnotách
Prijatím novely zákona sa budú nepeňažné vklady z daňového hľadiska realizovať iba v reálnych hodnotách a to nielen vklady realizované v rámci slovenských transakcií, ale aj individuálne vklady resp. vklady podniku alebo jeho časti mimo územia SR. Zákon bude vymedzovať aj výnimku, kedy bude možné použiť na peňažné vklady pôvodné hodnoty.
- Zdanenie pri odchode
Hlavným cieľom nového paragrafu bude zabezpečiť, aby daňovník, ktorý presúva majetok alebo mení svoju daňovú rezidenciu mimo územia SR, zdanil na území SR ekonomickú hodnotu všetkých kapitálových ziskov vytvorených na našom území, hoci tento zisk ešte nebol v čase odchodu realizovaný. %. Ide o situácie, kedy dochádza k presunu majetku z ústredia na území SR do stálej prevádzkarne v zahraničí a to aj pri uplatnení metódy zápočtu, k presunu majetku stálej prevádzkarne nachádzajúcej sa na území SR do ústredia alebo inej stálej prevádzkarne v inom štáte. Predmetom zdanenia bude majetok presunutý mimo územia SR, v prípade, že nedochádza k jeho skutočnému predaju. To znamená, že nenastane zmena právneho vlastníka tohto majetku, ale presunom SR stráca právo zdaňovať tento majetok. Novela zákona tiež ustanovuje, že zo zdanenia pri odchode nemôže byť ako celok vykázaná daňová strata. Navrhuje sa, že pri odchode bude zdanenie v osobitnom základe dane sadzbou dane 21 %.
Vzhľadom na to, že ide o daň z nerealizovaných ziskov, navrhuje sa možnosť uhradiť daň v splátkach počas 5-tich rokov, avšak len v prípade, ak sa majetok presúva do štátu, kde je možné reálne zabezpečiť vymáhanie pohľadávok. V ostatných prípadoch je daňová povinnosť zodpovedajúca zdaneniu pri odchode splatná v lehote na podanie daňového priznania.
- Nový nedaňový výdavok u závislej osoby
Cieľom tejto úpravy je zamedziť situáciám, ktoré môžu vzniknúť medzi závislými osobami, kedy môže dôjsť k uplatneniu toho istého daňového výdavku podľa zákona, ako aj podľa právneho predpisu v inom štáte (dvojitý odpočet toho istého výdavku), alebo k uplatneniu daňového výdavku na území SR, ktorý nie je zdaniteľným príjmom zahrnutým do základu dane na území iného štátu. Riešením týchto situácií je zamietnutie daňového výdavku za účelom ochrany základu dane na území SR.
- Predĺženie lehoty na odvedenie dane vyberanej zrážkou vlastníkov bytov a nebytových priestorov
Navrhovanou úpravou dochádza k zjednoteniu lehoty na odvedenie dane vyberanej zrážkou ako aj na predloženie oznámenia o zrazení a odvedení dane spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov alebo fyzickej alebo právnickej osoby, s ktorou vlastníci bytov a nebytových priestorov domu uzatvorili zmluvu o výkone správy s daňovníkmi nezaloženými alebo nezriadenými na podnikanie. Navrhuje sa posunutie lehoty z 15 dní na koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po uplynutí kalendárneho roka, v ktorom boli príjmy podliehajúce dani vyberanej zrážkou poukázané alebo pripísané v prospech účtu fondu prevádzky, údržby a opráv.
Navrhuje sa, aby tento zákon po schválení nadobudol účinnosť 1. januára 2018, okrem niektorých bodov, ktoré nadobudnú účinnosť 1. januára 2019.