Do návrhu zákona sa dopĺňa aj postup daňovníka v prípade tzv. preventívnej reštrukturalizácie podľa zákona č. 111/2022 Z. z. o riešení hroziaceho úpadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Predmetom zákona je riešiť hroziaci úpadok v preventívnom konaní prostredníctvom súboru reštrukturalizačných opatrení. Preventívna reštrukturalizácia spočíva na aktívnom jednaní dlžníka, ktorý podáva návrh na jej začatie. Zákon upravuje riešenie situácie podnikateľa, ktorému hrozí úpadok z dôvodu hroziacej platobnej neschopnosti, v preventívnom konaní, ktoré predstavuje účinný nástroj na včasné riešenie situácie dlžníka tak, aby mohol pokračovať vo svojej činnosti a zachovať svoju životaschopnosť, a najmä predísť úpadku a následnému konkurzu. Úlohou je vypracovať plán, ktorý obsahuje reštrukturalizačné opatrenia, a v rámci nich môže obsahovať aj odpustenie záväzku dlžníka. V ZDP ide o legislatívne úpravy týkajúce sa odpustenia záväzku dlžníka ako aj úprava postupu pri tvorbe opravných položiek k pohľadávkam.
- V súvislosti s uvedeným zákonom sa do o § 19 ods. 2 písm. h), ktorý upravuje situácie tzv. zákonného a daňovo uznaného odpisu pohľadávok, dopĺňa situácia zániku pohľadávky v dôsledku jej odpustenia pri tzv. preventívnej reštrukturalizácii. Pohľadávka bude v rozsahu, v akom je záväzok (dlh) podľa potvrdeného plánu odpustený, u veriteľa daňovým výdavkom.;
Aplikácia v praxi:
V prípade, ak súd potvrdí preventívny reštrukturalizačný plán, z ktorého vyplýva čiastočné odpustenie dlhu, za predpokladu splnenia všeobecných podmienok § 19 ods. 2 písm. h ZDP, odpis pohľadávky je daňovo uznaným výdavkom a to najskôr v zdaňovacom období, v ktorom bol plán súdom potvrdený. Na strane dlžníka sa bude naďalej postupovať štandardne, ako ZDP pri odpise záväzku predpokladá (buď ako súčasť výsledku hospodárenia alebo uplatnením § 17 ods. 32).
- Do ustanovenia § 20 sa v ods. 2 písm. c) a ods. 24 dopĺňa možnosť zahrňovania tvorby opravných položiek k pohľadávkam voči dlžníkovi v preventívnom reštrukturalizačnom konaní do daňových výdavkov, a to obdobne, ako je tomu v prípade pohľadávok voči dlžníkovi v tzv. klasickej (úpadkovej) reštrukturalizácii. V ustanoveniach § 20 odsekoch 11 a 12 boli vykonané nadväzujúce úpravy.;
Aplikácia v praxi:
V prípade, ak sa dlžník nachádza v preventívnom reštrukturalizačnom konaní a predmetná pohľadávka bola zahrnutá do zdaniteľných príjmov, tvorba opravnej položky k takejto pohľadávke je daňovým výdavkom v plnej výške, t. j. do výšky menovitej hodnoty pohľadávky alebo uhradenej obstarávacej ceny.
Novela zákona reaguje vo viacerých ustanoveniach na implementáciu nových medzinárodných štandardov pre poisťovníctvo.
- § 20, ods. 8 bol upravený v nadväznosti na prijatie nového medzinárodného štandardu finančného výkazníctva IFRS 17, ktorý nahrádza dočasný IFRS 4, ktorý doteraz upravoval zahrňovanie technických rezerv vytváraných v poisťovníctve do daňových výdavkov. Podľa IFRS 17 už nevykazuje poisťovňa technické rezervy ako budúce očakávané odhadované záväzky. Poisťovňa bude vykazovať záväzky z poistných zmlúv priebežne počas trvania poistnej zmluvy diskontovaním cash-flow na súčasnú hodnotu. Vzhľadom k tomu, že poisťovne uplatnením IFRS 17 nebudú vykazovať technické rezervy, t. j. budúce odhadované záväzky, ale vykážu záväzky na základe diskontovaného cash-flow, takto vykázané náklady už nespĺňajú definíciu rezervy, a tak ako iné záväzky, budú daňovým výdavkom v súlade s účtovníctvom.
- Pri prvotnom uplatnení štandardov z dôvodu zmeny účtovnej metódy, ktorou je aj zmena vo vykazovaní poistných zmlúv, zmeny vykázané vo vlastnom imaní, ktoré by mali vplyv na zdaniteľné príjmy alebo daňové výdavky sa zahrnú do základu dane v súlade s navrhovaným prechodným ustanovením § 52zzn ods. 1.;
- Úpravy základu dane podľa § 17 ods. 2 písm. d), ktoré vyplývajú z implementácie medzinárodných štandardov pre finančné výkazníctvo IFRS 17 a IFRS 9 poisťovňou, sa zahrnú do základu dane rovnomerne počnúc zdaňovacím obdobím, ktoré začína najskôr 1. januára 2023, najneskôr však do konca druhého zdaňovacieho obdobia, ktoré nasleduje po zdaňovacom období, ktoré začalo najskôr 1. januára 2023.
Novela zákona nadväzuje na úpravu daňového bonusu od 1. 7. 2022.
- Úprava § 32 ods. 5, § 33 ods. 4 a 9 a § 38 ods. 3 dáva možnosť vyššieho odpočtu daňového bonusu na vyživované dieťa (deti) v nadväznosti na započítanie príjmov (čiastkových základov dane) obidvoch oprávnených osôb (napr. rodičov) do úhrnu príjmov pre účely uplatnenia tohto daňového bonusu.
- Prvýkrát bude možné uplatniť sčítanie základov dane na účely uplatnenia daňového bonusu pri podaní daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2023.
Aplikácia v praxi:
Daňovník, zamestnanec, má dve vyživované deti do 15 rokov, t. j. má od 1.1.2023 nárok na daňový bonus vo výške 100 eur mesačne na dieťa. Ak daňovník pracuje celý rok, ročný daňový bonus v plnej výške na obe deti predstavuje 2 400 eur. Ten si však môže uplatniť iba v tom prípade, ak dosiahne ročný základ dane (čiastkový základ dane podľa § 5 ZDP) v minimálnej výške 8 888,89 eur, pretože percentuálny limit pri dvoch deťoch predstavuje 27 % z čiastkového základu dane (27 % x 8 888,89 eur = 2 400 eur). Táto pomyselná hranica predstavuje pre lepšiu predstavu priemernú mesačnú brutto mzdu vo výške zaokrúhlene na celé eurocenty 855,36 eur (čiastkový základ dane vo výške 8 888,89 Eur navýšený o odvody predstavuje ročnú brutto mzdu vo výške 10 264,31 eur; mesačná brutto mzda potom predstavuje 10 264,31 eur / 12 = 855,36 Eur).
Ak daňovník nedosiahne dostatočný základ dane, bude si môcť neuplatnený daňový bonus douplatniť dobrovoľne podaním daňového priznania, v ktorom navýši svoj čiastkový základ dane (ďalej aj ako „ČZD“) o čiastkový základ dane napríklad svojej manželky (len ČZD podľa § 5 alebo § 6 ods. 1 a 2 ZDP, alebo ich úhrn za rok 2023), ktorá s ním žije v spoločnej domácnosti. Dané je možné iba za predpokladu, že aj ona bude v roku 2023 spĺňať podmienky na uplatnenie daňového bonusu (t. j. bude druhou oprávnenou osobou vyživujúcou dieťa v domácnosti). Predmetné dopočítanie ČZD bude slúžiť iba na účely výpočtu nároku na daňový bonus na dieťa. Bližšie upresnenie ako bude daňovník postupovať v novom formulári DPFO ešte finančná správa upresní (napríklad v poučení na vyplnenie DPFO).
Novela ZDP navrhuje aj zmenu spôsobu registrácie k dani z príjmov.
- V § 49a ods. 1, 2, 12 a 13 sa od 1. januára 2023 mení spôsob registrácie k dani z príjmov u vybraných typov daňovníkov. Správca dane bude registrovať daňovníkov na daň z príjmov z úradnej moci na základe údajov z registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci zapísaných do obchodného registra a živnostenského registra a podľa oznámenia Finančného riaditeľstva SR zverejneného na jeho webovom sídle.
1. Časť Newslettera nájdete na: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (časť 1/3)
Prehľad ďalších zmien sa dozviete v ďalšej časti.