V nadväznosti na letné novinky zo sociálnej poisťovne a s tým súvisiacimi zmenami poskytovaných náhrad, o ktorých sme Vás informovali v našom letnom daňovom prehľade sa Parlament rozhodol prijať zmeny aj v oblasti Zákonníka práce.
Nižšie Vám prinášame najdôležitejšie zmeny legislatívy v oblasti zamestnávania zamestnancov.
▢ Príspevok na rekreáciu
Pôvodne sa príspevok na rekreáciu – nazývaný aj rekreačný poukaz poskytoval len zamestnancom, ktorý sa fyzicky sami zúčastnili rekreácie prípadne ich najbližšia rodina (ktorými sa výhradne mysleli len manžel / manželka a deti).
Novelou sa od 1. januára 2025 uplatňuje možnosť prenesenia práva využiť príspevok na rekreáciu aj pre rodičov zamestnanca a súčasne zamestnanec nemusí byť s nimi fyzicky prítomný na rekreácii. Ako uvádza dôvodová správa,
- Rodičom sa nemyslí výhradne len matka alebo otec zamestnanca
- Príspevok môže využiť aj manžel / manželka rodiča, ktorý využíva príspevok.
Vďaka možnosti prenosu rekreačného poukazu bude mať rodič zamestnanca s nižším disponibilným príjmom väčšiu možnosť zúčastniť sa aspoň na jednej rekreácii počas roka, ktorá je potrebná na regeneráciu fyzických a psychických síl a zvýšenie kvality jeho života. Cieľom zmeny zákona, je zintenzívniť podporu domáceho cestovného ruchu prostredníctvom rozšírenia foriem uplatňovania rekreačného poukazu zamestnanca, a tým maximalizovať poskytovanie, resp. využívanie rekreačných poukazov.
Dôsledok prijatej zmeny odporúčame upraviť znenie interného predpisu, ktorý detailne upravuje nárok a poskytovanie príspevkov na rekreáciu. Potvrdením o využití rekreácie rodičom zamestnanca môžu byť rôzne doklady:
- Rodný list
- Sobášny list
- Iný dokument potvrdzujúci rodinný stav
Nástrahou pre zamestnávateľov ale ostáva ochrana osobných údajov v zmysle GDPR Smernice, ktorú by mali brať do úvahy pri preukazovaní rodinného stavu.
▢ Právo zamestnanca žiadať vyplatenie splatnej mzdy aj od dodávateľa služby, ktorého subdodávateľ je jeho zamestnávateľ
Novela zákonníka práce prináša úpravu subdodávateľskej zodpovednosti. Účelom tejto zmeny je zabezpečiť garanciu, aby vyslaní zamestnanci mali istotu riadneho vyplatenia mzdy. Táto legislatívna zmena je reakciou na kritiku Európskej komisie, že slovenská legislatíva dostatočne nepremieta princíp subdodávateľskej zodpovednosti.
Novela nadobudla účinnosť už 1. augusta 2024.
Tento nový inštitút subdodávateľskej zodpovednosti vyplýva z pripomienok zo strany zamestnávateľov, iných subjektov, zo znenia článku 12 Smernice 2014/67/EÚ a bola inšpirovaná aj zákonníkom práce Českej republiky (ktorý tento inštitút obsahuje v § 324a).
- Pravidlá subdodávateľskej zodpovednosti
V súvislosti so subdodávateľskou zodpovednosťou sa zavádzajú presné pravidlá, ktorými sa zamestnávatelia na pracovnom trhu musia riadiť:
a) Nové pravidlo sa vzťahuje len na práce v stavebnom sektore – ide o presne vymedzené stavebné práce týkajúce sa výstavby, opráv, údržby, prestavby alebo demolácie budov a to:
- hĺbenie (výkopy)
- zemné práce (premiestňovanie zeminy)
- vlastné stavebné práce, montáž a demontáž prefabrikovaných dielcov, interiérové alebo inštalačné práce
- úpravy, renovačné práce, opravy, rozoberanie (demontáž), demolačné práce
- údržba, maliarske a čistiace práce v rámci údržby, rekonštrukcie
b) Právo na vyplatenie splatnej mzdy môže zamestnanec uplatniť u zamestnávateľa (fyzická a právnická osoba), ktorá pôsobí ako dodávateľ služby na území SR a ktorej priamym subdodávateľom je zamestnávateľ zamestnanca
c) Nárok na vyplatenie mzdy je obmedzený sumou minimálnej mzdy platnej v čase výkonu prác, a to za každú odpracovanú hodinu. Ak je vyplatená iba časť mzdy, nárok na doplatok od dodávateľa sa priamo úmerne znižuje
d) Poskytuje sa iba čistá mzda – na dodávateľa služby neprechádza povinnosť výkonu zrážok zo mzdy
e) Zamestnanec musí uplatniť právo v písomnej podobe, a to v 6-mesačnej prekluzívnej lehote (odo dňa splatnosti mzdy)
f) Právo si môže zamestnanec uplatniť od 1. augusta 2024, a to v tých prípadoch, keď právny vzťah medzi jeho zamestnávateľom a dodávateľom vznikol 1. augusta 2024 alebo neskôr
- Žiadosť na vyplatenie splatnej mzdy
Zamestnanec môže uplatniť svoje právo na vyplatenie splatnej mzdy len prostredníctvom písomnej žiadosti. V žiadosti sa uvádzajú skutočnosti rozhodujúce na posúdenie práva na vyplatenie mzdy, okrem toho sa uvádzajú:
identifikačné údaje zamestnanca |
identifikačné údaje zamestnávateľa |
sumu mzdy, o ktorej vyplatenie zamestnanec žiada |
informáciu o splatnosti mzdy, o ktorej vyplatenie zamestnanec žiada |
sumu vyplatenej časti mzdy za výkon práce v rámci subdodávateľského vzťahu, ak bola subdodávateľom vyplatená, dobu, za ktorú zamestnanec žiada o vyplatenie mzdy |
druh a rozsah práce v rámci subdodávateľského vzťahu vykonanej zamestnancom |
spôsob vyplatenia mzdy v hotovosti alebo na účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky vrátane údajov potrebných pre vyplatenie mzdy |
- Lehota a spôsob výplaty
Dodávateľ – ktorého subdodávateľom je zamestnávateľ zamestnanca je povinný do 30 dní odo dňa uplatnenia práva na vyplatenie mzdy vyplatiť zamestnancovi mzdu. Mzda sa vyplatí podľa spôsobu uvedeného v žiadosti.
Subdodávateľ je najmä povinný na požiadanie bezodkladne poskytnúť dodávateľovi služby údaje, vrátane osobných údajov zamestnanca v rozsahu nevyhnutnom na overenie skutočností rozhodujúcich pre vyplatenie mzdy.
- Ochrana dodávateľa služby
Dodávateľ služby môže odmietnuť vyplatenie mzdy, ak pri výbere subdodávateľa predvídať, že subdodávateľ nebude vyplácať mzdu. Pri posudzovaní náležitej starostlivosti sa zohľadňujú viaceré faktory:
- dohodnutá cena za plnenie subdodávateľa nie je bez ekonomického opodstatnenia neprimerane nízka
- štatutárnym orgánom, členom štatutárneho orgánu alebo spoločníkom subdodávateľa nie je štatutárny orgán, člen štatutárneho orgánu alebo spoločník dodávateľa služby
- subdodávateľovi nebola uložená pokuta za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania v Slovenskej republike a v štáte sídla v období dvoch rokov pred vznikom právneho vzťahu medzi dodávateľom služby a subdodávateľom
- subdodávateľ nemá evidované nedoplatky na poistnom na sociálne poistenie v Slovenskej republike a nemá evidované nedoplatky rovnakého alebo porovnateľného druhu v štáte sídla
- subdodávateľ nemá evidované nedoplatky voči daňovému úradu a colnému úradu podľa osobitných predpisov v Slovenskej republike a nemá evidované nedoplatky rovnakého alebo porovnateľného druhu v štáte sídla
- na majetok subdodávateľa nie je vyhlásený konkurz, subdodávateľ nie je v likvidácii, nebolo proti nemu zastavené konkurzné konanie pre nedostatok majetku alebo nebol zrušený konkurz pre nedostatok majetku
- subdodávateľ vykonáva podnikateľskú činnosť viac ako šesť mesiacov
Avšak zistenie nenaplnenia niektorého z uvedených bodov automaticky neznamená, že dodávateľ nevynaložil potrebnú starostlivosť. Každý prípad sa bude posudzovať individuálne a v kontexte všetkých skutočností ako celok. Ako vyplýva aj z dôvodovej správy, napríklad nedoplatok na sociálnom poistení do výške 50 eur pre 20 rokov na trhu fungujúcu spoločnosť nemožno automaticky vnímať ako predpoklad nevyplatenia mzdy zamestnancom.