Cieľom novely sú tri okruhy:
- boj proti daňovým podvodom
- zlepšenie podnikateľského prostredia
- transpozícia práva EÚ do zákona o DPH
Hlavné oblasti dotknutých zmien:
- ! zmeny v oznamovacej povinnosti – oznámenie bankových účtov od 15.11.2021 do 30.11.2021
- zmeny v registračnej povinnosti – vypustenie registračných kartičiek
- rozšírenie inštitútu ručenia za nezaplatenú DPH
- split payment – osobitný spôsob úhrady DPH z faktúry priamo správcovi dane
- zmeny v osobitných úpravách založených na princípe OSS
- dodanie nápoja v zálohovanom obale
- precizovanie opravy opravenej odpočítanej dane
- zmeny v zákone o DPH vyvolané transpozíciou smerníc EÚ (smernica Rady EÚ 2019/2235 a smernica Rady EÚ 2021/1159)
Vybrali sme pre Vás tie najdôležitejšie pre podnikateľské prostredie:
V zmysle prijatej novely zákona o DPH od 15.11.2021 musia všetci platitelia DPH oznámiť finančnému riaditeľstvu všetky vlastné bankové účty, ktoré používajú na podnikanie.
Zoznam takto oznámených bankových účtov bude verejne dostupný na webovom sídle Finančného riaditeľstva SR, ktorého zámerom je minimalizovanie rizika potenciálneho ručenia za neodvedenú DPH.
Kto je povinný oznámiť bankové účty?
Povinnosť sa vzťahuje na každú zdaniteľnú osobu, ktorá je registrovaná za platiteľa DPH. Registrované osoby, ktoré sú platiteľmi k 15.11.2021, sú povinné oznámiť všetky účty, ktoré využívajú na podnikanie podliehajúce DPH do 30.11.2021. Novo registrovaní platitelia sú povinní túto povinnosť splniť bezodkladne. Registrovaní platitelia sú ďalej povinní oznámiť každú následnú zmenu či doplnenia oznámených bankových účtov taktiež bezodkladne.
Povinnosť oznámiť účet sa vzťahuje iba na fyzické a právnické osoby, ktoré majú postavenie platiteľa DPH. To znamená, že uvedená povinnosť vzniká zdaniteľným osobám registrovaným podľa § 4, skupinám DPH registrovaným podľa § 4b a zahraničným osobám registrovaným podľa § 5 zákona o DPH. Na zdaniteľné osoby registrované podľa iných ustanovení, napríklad podľa § 7 alebo § 7a zákona o DPH, sa povinnosť oznamovania účtov používaných na podnikanie nevzťahuje.
Ktoré bankové účty treba oznámiť?
Platitelia DPH musia oznámiť finančnému riaditeľstvu čísla všetkých vlastných bankových účtov (platobné, vkladové) vedených u tuzemského alebo u zahraničného poskytovateľa platobných služieb, ktoré bude využívať na podnikanie podliehajúce DPH podľa § 2 zákona o DPH.
Táto povinnosť sa vzťahuje aj na bankové účty, ktoré sú využívané na príjem a odosielanie protihodnoty za dodanie tovarov a služieb, ktoré sú od dane oslobodené.
Povinnosť oznámiť bankový účet sa vzťahuje aj na situácie, keď má platiteľ zriadených viac účtov, z ktorých nie všetky pôvodne plánoval používať na podnikanie, ktoré je predmetom dane podľa § 2 zákona o DPH a neskôr sa rozhodne zmeniť účel ich používania. Doplnenie je povinný podľa § 6 ods. 2 zákona o DPH oznámiť pred prvým takýmto použitím.
Novela zákona o DPH ďalej pripúšťa možnosť oznámiť bankové účty, ktoré patria inej osobe ako platiteľovi dane (v rámci holdingovej alebo inej skupinovej formulácie), pričom sa tento účet považuje za vlastný účet platiteľa DPH. V tomto prípade je platiteľ DPH povinný súčasne oznámiť skutočného vlastníka bankového účtu, ktorý bude spoločne a nerozdielne zodpovedný za daň uvedenú na faktúre, ktorú (alebo jej časť) dodávateľ nezaplatil v lehote splatnosti dane, pričom protihodnota alebo jej časť bola zaplatená na takýto bankový účet.
Oznamovaciu povinnosť sa nebude týkať tzv. interných bankových účtov poskytovateľa platobných služieb (bánk), ktoré sú pre tohto poskytovateľa vedené na zúčtovanie platobných operácii. Ide o situácie, kedy banky priamo rozúčtujú inkasované platby za vlastné plnenie v prospech rôznych produktových účtov, kde sú vedené pohľadávky voči jednotlivým klientom. Vo všetkých ostatných prípadoch majú banky povinnosť oznámiť svoje vlastné účty.
Pre viac informácií vrátane modelových príkladov na rôzne situácie (aj DPH skupiny) si pozrite metodický pokyn Finančného riaditeľstva SR k oznamovacej povinnosti platiteľa podľa § 6 zákona o DPH na stránke Finančnej správy:
https://www.financnasprava.sk//…
Oznámenie bankových účtov cez elektronické tlačivo
Platitelia DPH budú môcť nahlásiť vlastné účty prostredníctvom elektronického tlačiva. Tlačivo bude dostupné po prihlásení sa na portáli finančnej správy v Osobnej internetovej zóne v Katalógu formulárov v časti Správa daní > Daň z pridanej hodnoty > Oznámenie o účtoch používaných na podnikanie.
Registrovaným platiteľom DPH budú zasielané predvyplnené formuláre – Oznámenia s údajmi bankových účtov, ktoré už boli oznámené finančnej správe k 15.11.2021. Predvyplnené formuláre budú doručované každému platiteľovi do jeho schránky v rámci osobnej internetovej zóny automaticky.
Nesplnenie povinnosti oznámenia vlastného bankového účtu
Podľa novely zákona o DPH, od 15.11.2021 je nadmerný odpočet vyplácaný iba na oznámený účet. Pokiaľ platiteľ dane neoznámi účet, správca dane vráti nadmerný odpočet do 10 dní odo dňa jeho oznámenia. Za neoznámenie bankového účtu správca dane vyrubí pokutu od 30 € do 3 000 €.
V prípade že platiteľ uvedie na tlačive nesprávne, nepravdivé alebo neúplne údaje, správca dane uloží pokutu do výšky 10 000 € podľa závažnosti a dĺžku trvania protiprávneho stavu.
Zavádza sa nová domnienka, ktorá predstavuje dostatočný dôvod pre správcu dane, že odberateľ vedel alebo mohol vedieť, že dodávateľ úplne alebo z časti nezaplatí daň z jemu dodaného tovaru alebo služby. Ide napríklad o situáciu, keď odberateľ zaplatil protihodnotu na neoznámený bankový účet dodávateľa, pričom ide o dodanie tovaru, ktoré nie je oslobodené od dane a z dodania je osobou povinnou platiť daň dodávateľ (takže nie pri reverse charge) a zároveň dodávateľ túto daň v lehote splatnosti nezaplatil. Na tieto účely sa za deň platby považuje deň zadania pokynu poskytovateľovi platobných služieb.
Ak domnienka nastane, správca dane (DÚ dodávateľa), môže od odberateľa požadovať úhradu dane uvedenej na faktúre, ktorú dodávateľ úplne alebo z časti nezaplatil. Daň, ktorú musí odberateľ zaplatiť za dodávateľa je splatná do 8 dní od dňa doručenia rozhodnutia (ide o sumu dane na faktúre).
Povinnosť ručenia vzniká na základe rozhodnutia, ktoré je vykonateľné uplynutím 8 dní od momentu doručenia odberateľovi. Ručiteľ má právo podať proti tomuto rozhodnutiu odvolanie, ktoré nemá odkladný účinok.
V odvolacom konaní je osobe, ktorej bola uložená povinnosť zaplatiť nezaplatenú daň umožnené, aby vyvrátila domnienku o vedomosti, že daň nebude zaplatená.
Upozorňujeme, že dostatočné dôvody ručenia za daň sú vymedzené v § 69 ods. 14 písm. a) a ž c), a tieto sú vymedzené ako vyvrátiteľné domnienky.
Ako sa dá vyhnúť tomu, aby odberateľ dokazoval v daňovom konaní, že nevedel a nemohol vedieť o tom, že dodávateľ daň nezaplatí?
Odberateľ má na to tieto dva spôsoby:
- Platiteľ si skontroluje pri platbe číslo účtu na ktorý požaduje dodávateľ úhradu s číslami účtov zverejnenými na stránke FR SR .(nová oznamovacia povinnosť platiteľov)
- Platiteľ môže využiť tzv. „split payment“.
V nadväznosti na rozšírenie inštitútu ručenia za nezaplatenú DPH a zmeny v oznamovacej povinnosti bankových účtov sa zavádza osobitný spôsob úhrady DPH z faktúry priamo správcovi dane.
Ak má napríklad dodávateľ na faktúre uvedený neoznámený bankový účet môže odberateľ zaplatiť faktúru bez DPH a daň odvedie priamo na osobitný účet dodávateľa vedený u správcu dane (z tohto titulu sa zavádza nový záznam, kde budú uvedené osobitné účty daňovníkov (OÚD) všetkých platiteľov DPH). Tento mechanizmus je možné využiť vo všetkých prípadoch, kedy sa odberateľ obáva uplatnenia ručenia za daň, resp. naplnenia domnienky, ktorá bola pridaná v rámci rozšírenia inštitútu ručenia za nezaplatenú DPH. Odberateľ je povinný platbu označiť tak, ako by ju platil dodávateľ. Platbu bude potrebné označiť aj variabilným symbolom podľa platnej vyhlášky MFSR.
Od 1.1.2022 po registrácii na daň z pridanej hodnoty bude daňový úrad zasielať daňovému subjektu už iba rozhodnutie o registrácii. Vypúšťajú sa tým registračné kartičky DPH (osvedčenie o registrácii). Proti rozhodnutiu, ktorým sa vyhovuje žiadosti o registráciu sa nemožno odvolať. Pri deregistrácií subjektu nebude potrebné rozhodnutie o registrácii vrátiť.
Avšak pozor si je potrebné dať na to, že subjekty, ktoré sú registrované do 31.12.2021 dostanú ešte registračnú kartičku DPH (osvedčenie o registrácii) a pri deregistrácií ju budú povinný vrátiť do 10 dní odo dňa, kedy prestali byť platiteľom.
Táto zmena sa týka všetkých druhov registrácie na daň z pridanej hodnoty.
Ustanovuje sa osobitný postup vysporiadania povinností osôb uplatňujúce osobitnú úpravu podľa § 68a až § 68c (tzv. OSS) pri dodaní tovarov a služieb v SR ako členským štátom spotreby. Podľa nového ustanovenia osoba uplatňujúca systém OSS je povinná podať daňovému úradu elektronicky osobitné tlačivo do 30 dní odo dňa zistenia, že:
- nepodala daňové priznanie a od pôvodnej lehoty na jeho podanie uplynuli viac ako 3 roky – osobitné tlačivo sa považuje za riadne daňové priznanie,
- neuviedla daň alebo daň má byť vyššia v podanom daňovom priznaní a od jeho podanie uplynuli viac ako 3 roky – osobitné tlačivo sa považuje za dodatočné daňové priznanie,
- neuviedla daň alebo daň má byť vyššia v podanom konečnom daňovom priznaní alebo daňových priznaniach podaných pred podaním konečného daňového priznania – osobitné tlačivo sa považuje za dodatočné daňové priznanie.
Osoba uplatňujúca systém OSS môže podať osobitné tlačivo aj v prípade ak zistila, že daň uvedená v podanom daňovom priznaní má byť nižšia a od lehoty na podanie pôvodného daňového priznania uplynuli viac ako tri roky a taktiež v podanom konečnom daňovom priznaní alebo daňových priznaniach podaných pred podaním konečného daňového priznania. Aj v týchto prípadoch sa osobitné tlačivo považuje za dodatočné daňové priznanie.
Daň vyplývajúca z opravy je splatná v termíne na podanie osobitného tlačiva.
Zmena súvisí s nadobudnutím účinnosti niektorých ustanovení zákona č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových plastových obalov na nápoje a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ustanovuje sa, že pri dodaní nápoja v takomto obale, sa do základu dane nezahŕňa záloha, pretože dodanie nápoja v zálohovom obale predstavuje len jedno plnenie, kde ekonomickú podstatu transakcie tvorí nápoj, nie obal (obal nie je predmetom dane).