Koncom roka 2024 boli prijaté viaceré novely zákona v podobe ochrany pred financovaním terorizmu, zákone o azyle a zdravotnom poistení. Nižšie Vám prinášame prehľad základných zmien platných od nového roka.
▢ Zákon proti praniu špinavých peňazí
Vláda SR prijala novelu zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a financovaním terorizmu. Návrh novely sa zameriava na posilnenie právneho rámca ochrany pred nelegálnymi finančnými tokmi, zlepšenie efektivity prevencie proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu a zlepšenie spolupráce s medzinárodnými organizáciami.
Hlavným cieľom novely je zlepšiť systém prevencie proti legalizácii príjmov z trestnej činnosti (praniu špinavých peňazí) a financovaniu terorizmu v Slovenskej republike. Zameriava sa na posilnenie povinností pre podnikateľov a finančné inštitúcie, ktoré sa podieľajú na vykonávaní transakcií, ako aj na zabezpečenie prísnejšej kontroly v rámci správy a koordinácie.
Cieľ úpravy zákona proti praniu špinavých peňazí vyplýva z európskej legislatívy, ktorej závery sme Vám zhrnuli v našom júnovom daňovom newslettri.
Hlavné zmeny sa zameriavajú na nasledovné oblasti:
- Zvýšenie požiadaviek na podnikateľov a finančné inštitúcie
Novela zákona sprísňuje povinnosti podnikateľských subjektov, najmä finančných inštitúcií, v oblasti identifikácie klientov a monitorovania podozrivých transakcií. Zvýšená pozornosť sa venuje detailnému sledovaniu a overovaniu identít klientov, ktoré majú vplyv na zabránenie prania peňazí a financovania terorizmu.
Táto pozornosť sa zameriava na:
- Transakcie kryptoaktív
- Zverenecké fondy
- Komanditné spoločnosti a verejné obchodné spoločnosti a ich spoločníkov
- Osoby z vysokorizikovej krajiny
- Príjemcovia poistného plnenia zo životného poistenia
- Konečného užívateľa výhod
- Klientov celoeurópskeho dôchodkového produktu
- Banky a finančné inštitúcie
- Prísnejšie pravidlá v oblasti digitálnych a kryptomenových transakcií
Nové pravidlá stanovujú povinnosti pre platformy, ktoré sa zaoberajú kryptomenami, aby vykonávali dôkladné kontroly a zabezpečili transparentnosť finančných operácií a zamedzili zneužívaniu digitálnych aktív na pranie peňazí alebo financovanie terorizmu.
Pri klientoch a poskytovateľoch služieb kryptoaktív sa zavádzajú nasledovné overovacie mechanizmy:
1. | určiť, či má partnerská inštitúcia licenciu alebo je registrovaná |
2. | zhromaždiť dostatočné informácie o partnerskej inštitúcii s cieľom jednoznačne pochopiť jej povahu podnikania, povesť a na základe verejne dostupných informácií zistiť, či voči nej nebolo vedené vyšetrovanie alebo konanie v súvislosti s porušením opatrení proti legalizácii a financovaniu terorizmu |
3. | vyhodnotiť kontrolné mechanizmy partnerskej inštitúcie v oblasti predchádzania a odhaľovania legalizácie a financovania terorizmu |
4. | získať súhlas štatutárneho orgánu alebo určenej osoby pred uzatvorením nového korešpondenčného vzťahu |
5. | určiť a zaznamenať povinnosti a zodpovednosti súvisiace s korešpondenčným vzťahom z hľadiska uplatňovania opatrení proti legalizácii a financovania terorizmu s cieľom jednoznačne pochopiť príslušné úlohy každej inštitúcie v danej oblasti |
6. | v súvislosti s platobno-korešpondenčnými účtami kryptoaktív zistiť, či partnerská inštitúcia overila identifikáciu klienta, ktorý má priamy prístup k účtu partnerskej inštitúcie a vykonala vo vzťahu k nemu základnú starostlivosť |
Poskytovateľ služieb peňaženky virtuálnej meny a poskytovateľ služieb zmenárne virtuálnej meny, ktorý bol do 14. januára 2025 povinnou osobou sa od 15. januára 2025 až do zániku jeho živnostenského oprávnenia považuje za povinnú osobu.
- Zvýšenie sankcií a postihov
Sankcie sa týkajú nielen finančných inštitúcií, ale aj jednotlivcov, ktorí sa podieľajú na nelegálnych aktivitách. Cieľom je motivovať podnikateľov a organizácie k dôslednejšiemu dodržiavaniu pravidiel a zabrániť tak zneužívaniu finančného systému na nelegálne účely.
- Zlepšenie spolupráce s medzinárodnými organizáciami
Návrh zákona zdôrazňuje potrebu medzinárodnej spolupráce pri boji proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Nové zmeny zlepšujú možnosti výmeny informácií medzi národnými a medzinárodnými daňovými a bezpečnostnými orgánmi.
▢ Zákon o pobyte cudzincov a zákon o azyle
Vláda SR prijala novely zákona o pobyte cudzincov a zákona o azyle s cieľom zefektívniť procesy s prideľovaním statusu dočasného útočiska ako aj azylovú politiku so štandardmi Európskej únie (zabezpečenie pracovného trhu EÚ).
Vládny návrh sa zameriava na optimalizáciu administratívnych procedúr, zlepšenie podmienok pre cudzincov, ktorí sa uchádzajú o azyl, a posilnenie ochrany práv žiadateľov o azyl.
- Cieľ novely
Novelizácia má tiež za cieľ zabezpečiť, aby Slovenská republika dokázala účinne reagovať na aktuálne migračné výzvy a plniť svoje záväzky v oblasti ochrany ľudských práv.
Nižšie sumarizujeme hlavné zmeny zákona o pobyte cudzincov:
- Upravenie podmienok pre dlhodobý pobyt cudzincov
Upravené podmienky sa zamerajú na žiadateľov, ktorí žiadajú o dlhodobý pobyt, alebo sú v postavení podnikateľov, odborníkov ktorí prichádzajú na Slovensko za účelom práce.
- Nové podmienky pre pracovný a študijný pobyt
Na účely štúdia alebo práce sa zavádza efektívnejší proces udeľovania povolení pre odborníkov a študentov, ktorí majú záujem o dlhodobý pobyt. Tieto podmienky majú zlepšiť aj zamestnanosť v oblastiach kde chýbajú zamestnanci.
- Zvýšená kontrola pobytu cudzincov
Kontrola pobytu cudzincov sa zameria na overovanie dodržiavania podmienok, za akých boli poskytnuté povolenia na pobyt, aby sa zabránilo nelegálnej migrácii.
- Zjednodušenie procedúr pre cudzincov z tretích krajín
Pre cudzincov z tretích krajín sa zavádza transparentnosť a predvídateľnosť celého procesu vrátane zjednodušovania prihlásenia pobytu, registrácie a vydávania víz a povolení.
Na základe toho sa zavádza elektronické podávanie žiadosti týkajúce sa pobytu:
- Obnovenie prechodného pobytu
- Obnovenie modrej karty
- Udelenia trvalého pobytu na neobmedzený čas
- Udelenie dlhodobého pobytu
- Registrácia pobytu občana EÚ
- Vydanie dokladu o pobyte
- Vydanie cudzineckého pasu
Avšak elektronické podávanie žiadosti je možné len za predpokladu, že žiadatelia už odovzdali úradom svoje biometrické údaje. Zmeny ovplyvňujúce pravidlá pre ubytovanie ukrajinských občanov nadobudnú účinnosť 1. marca 2025.
Nižšie sumarizujeme hlavné zmeny zákona o azyle:
- Zefektívnenie azylového konania
Novela zníži administratívnu záťaž tým, že slovenské spoločnosti, ktoré vydávajú pozývacie listy žiadateľom o schengenské víza, budú môcť na overenie pozývacieho listu predložiť doklad o zostatku na bankovom účte namiesto trojmesačného výpisu z bankového účtu.
- Zvýšenie ochrany práv žiadateľov o azyl
Zmena zákona sa zameriava na umožnenie prístupu žiadateľov o azyl k informáciám o azylovom konaní a právnej pomoci, rovnako ako zabránenie zbytočnému zdržaniu počas celého konania.
- Zlepšenie procesov pre opakované žiadosti o azyl
Pri opakovanom procese sa upravujú podmienky pre opätovné žiadosti, aby sa primárne proces zameral na tých, ktorý sú na čakacej listine a skutočne potrebujú azyl.
- Zavedenie nových pravidiel pre deti a rodiny
Novela zavádza nové pravidla zaobchádzania pre zraniteľné skupiny – deti a rodiny. Deti a rodiny so žiadosťou o azyl budú mať prístup k špecifickým službám, ktoré zabezpečia ich ochranu a primeranú starostlivosť počas celého procesu.
Tieto zmeny budú mať nepatrne vplyv aj na zákony o zdravotnom a sociálnom poistení. Zároveň predpokladáme pozitívny vplyv na pracovné právo a podmienky zamestnávania na strane zamestnávateľov, ktorí budú môcť zamestnať aj iných štátnych príslušníkov.
▢ Zákon o zdravotnom poistení
Verejné zdravotné poistenie od januára 2025 zaniká pri splnení nasledovných kritérií:
a) poistenec nemá uzatvorenú dohodu o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti so žiadnym poskytovateľom všeobecnej ambulantnej starostlivosti,
b) príslušná zdravotná poisťovňa za posledných päť rokov neeviduje poskytnutie zdravotnej starostlivosti poistencovi na území Slovenskej republiky ani v cudzine,
c) príslušná zdravotná poisťovňa za posledných päť rokov neeviduje žiadnu komunikáciu zo strany poistenca a
d) poistenec za posledných päť rokov nezmenil zdravotnú poisťovňu.
Súčasne sa dopĺňa, že pri vyslaných zamestnancoch, ktorí odvádzajú odvody na zdravotné poistenie hostiteľskej krajine (na základe formulára A1) a zdravotná poisťovňa túto skutočnosť zistila až po skončení odvodového obdobia, prihláška na verejné zdravotné poistenie platí pred začiatkom tohto obdobia.
Pri výkone pracovnej činnosti pre:
- charitatívne organizácie, komunity
- rehole, spoločnosti alebo obdobného spoločenstva
- je poistenec je povinný predložiť kópiu dohody o bezodplatnom vykonávaní činnosti, ktorá obsahuje ich identifikačné údaje do 8 dní.
V tomto prípade ak sa vykonáva pracovná činnosť výlučne pre tieto organizácie (zamestnanec prestane byť zamestnancom) bude zdravotné poistenie platiť za fyzickú osobu štát.
Okrem toho novelizuje sa aj zákon o zdravotných poisťovniach, pre ktoré sa definujú ekonomicky oprávnené náklady nasledovne:
a) príspevok na činnosti operačných stredísk tiesňového volania záchrannej zdravotnej služby
b) príspevok na činnosť úradu
c) preplatok z ročného zúčtovania poistného
d) dane a poplatky odvádzané do štátneho rozpočtu
e) suma, o ktorú bol limit spoluúčasti prekročený
f) príspevok na činnosť Národného centra zdravotníckych informácií
g) refundácia úhrady pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby podľa osobitného predpisu
h) príspevok na činnosť Národného inštitútu pre hodnotu a technológie v zdravotníctve
Súčasne sa pojem technická rezerva nahrádza pojmom náklad na poistné plnenie.