ZVÝŠENIE SÚM STRAVNÉHO
Na základe opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR o sumách stravného zo 17. mája 2023, sa od 1. júna 2023 zvýšili sumy stravného poskytovaného pri pracovných cestách.
Sumy stravného pre jednotlivé časové pásma pri tuzemských pracovných cestách sa menia nasledovne:
Trvanie pracovnej cesty | Stravné od 1.1.2023 do 31.5.2023 | Stravné od 1.6.2023 |
5-12 hodín | 6,80 eur | 7,30 eur |
12-18 hodín | 10,10 eur | 10,90 eur |
18 a viac hodín | 15,30 eur | 16,40 eur |
Podľa Zákonníka práce predstavuje minimálna hodnota stravovacej poukážky 75 % stravného pre pracovné cesty v trvaní 5 až 12 hodín, t. j. 5,48 eura. Zamestnávateľ sa môže rozhodnúť ju poskytovať aj vo vyššej hodnote.
Pri dobrovoľnom príspevku zamestnávateľa na stravovanie zamestnancov nad rámec limitov uvedených v § 152 Zákonníka práce je potrebné posúdiť aj zdaniteľnosť navýšeného príspevku na strane zamestnanca, a taktiež aj daňovú uznateľnosť výdavku na strane zamestnávateľa.
Samostatne zárobkovo činné osoby (napr. živnostníci) s aktívnymi príjmami, ktorý si uplatňujú preukázateľné daňové výdavky si môžu od 1. júna 2023 do svojich daňových výdavkov zahrnúť aj stravné, avšak za každý odpracovaný deň maximálne vo výške 55 % z hodnoty stravného pre pracovnú cestu v trvaní 5 až 12 hodín, t. j. 4,02 eura. Podnikateľ nie je povinný preukázať tento výdavok faktúrou, resp. pokladničným dokladom. Takýto daňovník je však povinný preukázať, že deň, za ktorý si stravné do daňových výdavkov uplatňuje, skutočne odpracoval, t. j., že v daný deň vykonával činnosť, z ktorej dosahuje príjem.
PREDĹŽENIE LEHOTY NA UPLATŇOVANIE DAŇOVEJ ÚĽAVY
Dňa 22. marca 2023 Národná rada SR schválila novelu zákona o regionálnej investičnej pomoci. V nadväznosti na tieto zmeny sa s účinnosťou od 1. mája 2023 mení aj zákon o dani z príjmov (ďalej aj ako „ZDP“).
Novela predlžuje obdobie, počas ktorého si prijímateľ regionálnej investičnej pomoci bude môcť uplatňovať úľavu na dani podľa § 30a ZDP, pričom:
- do lehoty na začatie uplatňovania úľavy na dani podľa § 30a ods. 4 ZDP sa nezapočítavajú zdaňovacie obdobia plynúce v rokoch 2023 a 2024;
- do lehoty, počas ktorej má nárok na uplatnenie úľavy na dani podľa § 30a ods. 4 ZDP, sa nezapočítavajú tri bezprostredne nasledujúce zdaňovacie obdobia, pričom prvé z týchto zdaňovacích období začalo plynúť v roku 2023.
Predĺženie tejto lehoty sa vzťahuje aj na rozhodnutia podľa zákona o investičnej pomoci, ktorý bol účinný pred aktuálne platným zákonom o regionálnej investičnej pomoci.
Zmeny reflektujú na vplyvy energetickej krízy na ekonomiku v Slovenskej republike.
PREDĹŽENIE LEHOTY NA POSKYTOVANIE DOTÁCIÍ NA ENERGIE
Ministerstvo hospodárstva SR bude pokračovať v poskytovaní kompenzácií za zvýšené ceny elektriny a plynu aj v druhom a treťom štvrťroku roku 2023. S platnosťou od 23. mája 2023 predlžuje oprávnené obdobie na poskytovanie dotácií do septembra 2023.
Oprávneným príjemcom dotácie môže byť podnik – subjekt, ktorý vykonáva hospodársku činnosť bez ohľadu na jeho právny status, spôsob financovania či veľkosť. Hospodárskou činnosťou je každá činnosť spočívajúca v ponuke tovarov a/alebo služieb na trhu.
Zvýšenie ceny sa vypočíta ako rozdiel medzi jednotkovou cenou za dodávku komodity, ktorú žiadateľ zaplatil v priemere počas oprávneného obdobia a:
- jednotkovou cenou za dodávku elektriny vo výške 199 EUR za MWh,
- a/alebo jednotkovou cenou za dodávku plynu vo výške 99 EUR za MWh.
Dotácia sa môže poskytnúť do výšky 80 % oprávnených nákladov, pričom výška dotácie bude vypočítaná automatizovane, po zadaní požadovaných údajov do elektronickej žiadosti o dotáciu. Spotrebu plynu a/alebo elektriny na odbernom mieste je možné nájsť podľa POD, resp. EIC kódu odberného miesta, ktorý je uvedený na faktúre.
Maximálna výška dotácie predstavuje 200 000 eur mesačne na podnik na úrovni hospodárskej jednotky, nie na jednotlivé IČO. Lehota na predkladanie žiadostí je do 30. novembra 2023.
Oprávneným príjemcom dotácie nie je podnik, ktorý nemal zriadené odberné miesto pre odber elektriny a/alebo plynu v oprávnenom období. Oprávneným nákladom nie je zemný plyn a/alebo elektrina, ktoré žiadateľ odobral od dodávateľa zemného plynu a/alebo elektriny v oprávnenom období za účelom výroby elektriny a tepla.