NOVELA ZÁKONA O OCHRANE OZNAMOVATEĽOV PROTISPOLOČENSKEJ ČINNOSTI
Národná rada SR schválila novelu zákona o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti (ďalej aj ako „Zákon o ochrane oznamovateľov“) s účinnosťou od 1. júla 2023, avšak ustanovenia o povinnostiach a pokutách v súvislosti s interným systémom preverovania oznámení nadobudnú účinnosť až 1. septembra 2023. Novela zavádza nové povinnosti pre zamestnávateľov, zameriava sa na posilnenie ochrany oznamovateľov a zvyšuje sankcie.
SYSTÉM PREVEROVANIA OZNÁMENÍ A POVINNOSTI ZAMESTNÁVATEĽOV
Vnútorný systém preverovania oznámení je súhrnom povinností a činností zamestnávateľa, ktoré súvisia so zavedením interných procesov a pravidiel pri prijímaní oznámení o protispoločenskej činnosti, ich preverovaní, a pri oznamovaní výsledkov prešetrenia v zákonných lehotách.
Novela Zákona o ochrane oznamovateľov rozširuje okruh zamestnávateľov, ktorí sú povinní mať zavedený systém vnútorného preverovania oznámení, t. j. vypracovať vnútornú smernicu a určiť zodpovednú osobu.
Momentálne sú povinnými osobami zamestnávatelia, ktorí majú aspoň 50 zamestnancov a orgány verejnej moci, ktoré majú aspoň 5 zamestnancov. Novela rozširuje tento okruh o zamestnávateľov poskytujúcich služby v oblasti dopravy, životného prostredia a finančníctva, a to bez ohľadu na počet ich zamestnancov.
Novela obmedzuje delegovanie povinností zodpovedných osôb na externé účely na základe zmluvného vzťahu. Preverovanie oznámení externou osobou je možné iba v prípade, že sa nejedná o orgán verejnej moci a zamestnávateľ má menej ako 250 zamestnancov. V prípade zamestnávateľov s aspoň 250 zamestnancami, musí preverenie vykonať interná zodpovedná osoba zamestnávateľa.
ROZŠÍRENIE DEFINÍCIE OZNAMOVATEĽA
Novela Zákona o ochrane oznamovateľov rozširuje definíciu oznamovateľa a zavádza pojem „iný obdobný vzťah“. Jej cieľom je poskytnúť ochranu čo najširšiemu okruhu oznamovateľov. Ochrana sa teda bude vzťahovať aj na (i) samostatne zárobkovo činné osoby (napr. živnostníci), (ii) členov štatutárnych a dozorných orgánov spoločností, (iii) osoby, ktorým pracovný pomer zanikol či (iv) osoby, ktorých pracovný pomer ešte nevznikol.
SANKCIE
Priestupku sa dopustí ten, kto (i) hrozí postihom, pokúsi sa o postih alebo postihne oznamovateľa v súvislosti s urobením alebo zverejnením oznámenia, (ii) poruší povinnosť zachovávať mlčanlivosť o totožnosti oznamovateľa alebo o totožnosti dotknutej osoby, alebo (iii) sa pokúsi zabrániť alebo bráni urobeniu alebo zverejneniu oznámenia. V prípade uvedených priestupkov môže úrad uložiť pokutu do výšky 6 000 eur. Ak osoba spácha do dvoch rokov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o spáchaní priestupku niektorý z týchto priestupkov opakovane, hrozí jej pokuta vo výške 12 000 eur. Novelou došlo k výraznému zvýšeniu pokút, zamestnávateľovi je možné uložiť pokutu až do výšky 100 000 eur.
NABÍJANIE ELEKTROMOBILOV SA POVAŽUJE ZA DODANIE TOVARU
Súdny dvor EÚ v rozsudku č. C‑282/22 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozhodol v apríli 2023 o otázke, či nabíjanie elektromobilov, sprístupnenie nabíjacej stanice, technická podpora či IT služby s tým súvisiace sa na účely DPH budú považovať za dodanie tovaru alebo poskytnutie služby.
Dodaním tovaru je teda jediné a zložené plnenie, ktoré pozostáva zo/z:
- sprístupnenia nabíjacích zariadení pre elektrické vozidlá (vrátane integrácie nabíjačky do operačného systému vozidla);
- zabezpečenia toku elektriny s parametrami náležite prispôsobenými batériám tohto vozidla;
- potrebnej technickej podpory pre dotknutých používateľov; a
- poskytnutia počítačových aplikácií, ktoré umožňujú dotknutému používateľovi rezervovať si konektor, sledovať históriu transakcií, ako aj uskutočniť nákup kreditov akumulovaných v e‑peňaženke a použiť ich na zaplatenie za nabíjanie.