MFSR zavádza Informačný systém elektronickej fakturácie (IS EFA) s cieľom zefektívnenia výberu daní, zamedzeniu daňových podvodov a implementácie smerníc Európskej únie. Pre tento účel už bol schválený zákon č. 215/2019 Z. z. z 18.6.2019 o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov.
Samotná implementácia systému prebieha v niekoľkých fázach, pričom prvá fáza aj v súvislosti s už vyššie spomenutým schváleným zákonom bola oficiálne spustená.
- Od 1.1.2022 – majú povinnosť zaznamenávať obchodné transakcie realizované so subjektami verejnej správy všetky subjekty, ktoré takéto transakcie realizujú (oblasti B2G, G2G).
- Od 1.1.2023 – budú mať povinnosť zaznamenávať svoje obchodné transakcie všetky subjekty s inými podnikateľskými subjektmi (oblasti B2B, G2B).
- Od 1.1.2023 – budú mať povinnosť zaznamenávať svoje obchodné transakcie všetky subjekty so svojimi zákazníkmi/konečnými spotrebiteľmi (oblasti B2C, G2C).
Samotný zákon, ktorý má upravovať zasielanie údajov finančnej správe z faktúr daňových subjektov na iné podnikateľské subjekty či konečných spotrebiteľov, ešte nebol schválený a momentálne je ešte stále v štádiu prípravy na MFSR: https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/PI/2021/6.
Aktuálne teda prebiehajú prípravné práce na spustení 2. a 3. etapy, v rámci ktorých je harmonogram nasledovný:
- Jún 2022 – spustenie verejnej testovacej prevádzky prototypu IS EFA a OpenAPI pre zaručenú elektronickú fakturáciu.
- Január 2023 – spustenie ostrej prevádzky zaručenej elektronickej fakturácie (oblasti B2B, B2C, G2B a G2C).
Verejná testovacia prevádzka systému má za cieľ zapojiť verejnosť do testovania systému a umožniť jej pripomienkovať jeho fungovanie ešte počas jeho vývoja. Cieľom je umožniť verejnosti pripraviť sa na nadchádzajúce zmeny a zároveň identifikovať prípadné nedostatky a zapracovať ich odstránenie a systémové vylepšenia ešte pred samotným spustením ostrej prevádzky nového systému.