Elektronická evidencia tržieb bola v Českej republike po dlhých politických diskusiách zákonom prijatá v apríli 2016. Štát získava okamžitú informáciu o všetkých hotovostných transakciách podnikateľov. Je naozaj vyvážené riziko možného zneužitia týchto informácií a prínosov spravodlivého výberu dane? Ide spolu s medzinárodnými iniciatívami daňových správ na výmenu informácií o ďalší krok k naplneniu Orwellovej vízie
Elektronická evidencia tržieb je povinná pre platiteľov dane z príjmu – podnikateľov – právnické osoby a fyzické osoby – živnostníkov, ktorí za tovar a služby prijímajú platby v hotovosti, kartou, šekom, zmenkou alebo obdobnými prostriedkami ako sú darčekové šeky, stravné lístky, žetóny atď. Z povinnosti elektronicky evidovať tržby boli vyňaté územné samosprávne celky (obce, kraje), Česká národní banka a Česká pošta. Významnou množinou vyňatou z evidencie tržieb sú odvetvia, ktoré už podliehajú silnému dohľadu, ako sú poskytovatelia finančných a poisťovacích služieb a podnikatelia v energetických odvetviach. Ďalšiu výnimku tvoria tržby za cestovné a s nimi súvisiace platby uskutočnené priamo v dopravných prostriedkoch pri pravidelnej hromadnej preprave osôb a tiež ďalšie výnimky, ktoré sú priamo uvedené v zákone.
Ako systém funguje?
Pre fungovanie režimu bol zvolený systém elektronickej komunikácie prostredníctvom internetu medzi platiteľmi a správcom dane. K tomu, aby platiteľ elektronicky evidoval tržbu, si bude môcť zvoliť zariadenie zodpovedajúce náročnosti jeho podnikateľskej činnosti (napr. pokladnica, pokladničný systém, tablet alebo mobil s tlačiarňou). Zákon platiteľom nepredpisuje použitie napr. registračných pokladníc, t.j. špeciálne certifikované zariadenie.
Evidencia tržieb je založená na okamžitom elektronickom nahlásení hotovostnej transakcie správcovi dane vo formáte XML. Ako reakcia na túto elektronickú správu správca dane pošle obratom podnikateľovi späť identifikačný fiškálny kód, ktorý podnikateľ vytlačí na pokladničný blok pre zákazníka. Pokladničný blok (tlačená alebo elektronická forma) s týmto unikátnym kódom bude slúžiť pre následnú kontrolu, že platba bola správcovi dane skutočne reportovaná. Tento postup je označovaný ako „štandardný spôsob“ fungovania systému.
Popri štandardnom spôsobe fungovania bude prebiehať v prísne vymedzených prípadoch i „zjednodušený režim“ evidencie tržieb. Pri zjednodušenom systéme podnikateľ neodošle správcovi dane v momente prijatia tržby dátovú správu, ale bude mať povinnosť ju poslať dodatočne do 5 dní od prijatia tržby. Podnikateľ tak nezíska fiškálny identifikačný kód, a preto ho nebude musieť uvádzať na pokladničnom bloku pre zákazníka.
Termíny zavedenia EET
Podnikatelia sa budú do evidencie tržieb zapájať postupne takto:
* 1. Fáza – od 1. decembra 2016 – ubytovacie a stravovacie služby (napr. predajcovia občerstvenia, pokiaľ sa ich činnosť považuje za podnikanie),
* 2. Fáze – od 1. marca 2017 – maloobchod (napr. predaj ovocia pri cestách, pokiaľ sa daná činnosť nepovažuje za podnikanie) a veľkoobchod,
* 3. Fáze – od 1. marca 2018 – ostatné činnosti okrem uvedených v 4. fáze, napr. slobodné povolania, doprava, poľnohospodárstvo,
* 4. Fáza – od 1. júna 2018 – vybrané remeslá a výrobné činnosti.
Úspešnosť zavedenia evidencie tržieb je založená na správaní zákazníkov, ktorí budú od podnikateľov vyžadovať pokladničný doklad. Aby sa zvýšil záujem zákazníkov o vydanie dokladu, bola do zákona zaradená možnosť účasti na zlosovanie bločkov v „bločkovej lotérii“. Konkrétnu podobu lotérie stanoví až jej vyhlasovateľ.
Prínos alebo strata?
Vláda si od elektronickej evidencie tržieb sľubuje zníženie daňových únikov a zlepšenie podnikateľského prostredia v Česku. Očakáva sa, že ešte tento rok by sa vďaka nej mal zvýšiť výber DPH, daní podnikateľov a firiem a takisto výber odvodov do sociálneho poistenia o pol miliardy korún, v roku 2017 sa očakáva prínos do štátnej pokladnice vo výške 15,7 miliard korún. Pravicová opozícia, ktorá so zavedením elektronickej evidencie dlhodobo nesúhlasí a argumentuje tým, že vláda zlikviduje živnostníkov a malých podnikateľov. Opozícia takisto plánuje podať v priebehu mája ústavnú sťažnosť proti snemovnej schôdzi, na ktorej vláda zákon o elektronickej evidencie tržieb presadila. Po zavedení špeciálnej prílohy k priznaniu k dani z príjmov právnických osôb a zriadenia kontrolného hlásenia k DPH, tak prichádza ďalší nástroj kontroly a regulácie českého podnikateľského prostredia. Či elektronická evidencia tržieb prispeje k zlepšeniu podmienok podnikateľov v ČR, alebo sa stane ďalšou byrokratickou záťažou, ukážu prvé mesiace fungovania.